Skoda Octavia – legenda trwa

Pierwsza nowoczesna Skoda Octavia pojawiła się na rynku jeszcze w 1996 roku. Przez lata Czesi wielokrotnie przekraczali poziom 400 000 rejestracji nowych samochodów rocznie. Łącznie producent zza naszej południowej granicy wytworzył ponad pięć milionów sztuk. Pierwsze miejsce w rankingach sprzedażowych Skoda notowała nie tylko w swojej ojczyźnie, ale także w wielu innych europejskich krajach, w tym Polsce.
Ostatnio jednak nastąpiło delikatne ochłodzenie, jeśli chodzi o liczbę sprzedanych egzemplarzy. Może ono wynikać z dużego wzrostu cen. Klienci nie są już tak chętni do zakupu nowej Octavii, a wielu z nich zwraca się w kierunku aut używanych. Zakup używanej Octavii oferuje największą swobodę jeśli chodzi o cenę i wybór jednostki napędowej.
Dziś Skoda montuje pod maską Octavii tylko trzy jednostki – 1.5 TSI, 2.0 TSI oraz 2.0 TDI. Dawne portfolio było jednak bardziej zróżnicowane. Na podstawie szczegółowych danych TUV, niemieccy dziennikarze z portalu Auto Bild stworzyli szczegółowy ranking wszystkich generacji pod kątem niezawodności. Którą wersję wybrać i jak dopasować ją do swojego budżetu?
Najnowsza generacja już atrakcyjna na rynku aut używanych

Skoda Octavia czwartej generacji weszła na najwyższy poziom jeśli chodzi o wyposażenie i atrakcyjny wygląd. Samochód został wprowadzony na rynek w 2019 roku, a w poprzednim otrzymał gruntowne odświeżenie w ramach liftingu. Egzemplarze sprzed zmian można kupić już za około 70 000 złotych. Za te pieniądze otrzymamy jednak podstawowe wyposażenie, ale znajdziemy już lepszy silnik niż podstawowy.
Skoda Octavia III – najbardziej optymalny wybór?

Jeśli jednak czwarta generacja jest dla ciebie zbyt droga, lepiej skup się na jej poprzedniku. Najtańsze egzemplarze sprzed liftingu zaczynają się już za około 25 000 złotych. Samochody te będą jednak cechować się wysokim przebiegiem, który jednak będzie kluczowy tylko w przypadku egzemplarzy wyposażonych w skrzynię DSG. Dwusprzęgłowa skrzynia była słabym punktem tej generacji. Warto również zwrócić uwagę na ewentualne wycieki oleju.
Octavia II – pierwsza tak nowoczesna

Drugie pokolenie popularnej Octavii było świetnym samochodem, a dziś możemy kupić ten model już od 8,5 tysiąca złotych. Warto jednak szukać egzemplarzy z niskim przebiegiem. Wnętrze może nosić liczne ślady zużycia, a pod maską mogą pojawić się problemy z zaworami EGR, czy wspomnianym wyżej automatem DSG. Niemieccy eksperci z TUV zwracają też uwagę na problemy z układem wydechowym, który był podatny na korozję.
Co wybrać?
Z informacji zawartych w najnowszym raporcie TUV wynika, że jedną z największych bolączek Octavii są reflektory. Nawet czwarta i trzecia generacja notuje w tym aspekcie słabe wyniki. Druga ma jednak wyjątkowe problemy i może „zjadać” żarówki w zastraszającym tempie. POnadto, samochody z lat 2004-2012 nie miały zbyt wytrzymałych tarcz hamulcowych.
Pod względem zawieszenia najlepsze oceny notuje trzecia generacja Octavii. Zarówno poprzednicy jak i następca mają gorsze wyniki. Ciężko z tego zestawu wyłonić idealnego kandydata, a wszystko (jak zwykle) zależeć będzie od waszego budżetu.