Toyota potwierdza prace nad nowym silnikiem V8. Trafi do flagowego modelu GR, ale nie tylko

Toyota potwierdziła, że pracuje nad zupełnie nowym silnikiem V8, który obecnie znajduje się w fazie rozwoju. Szef działu układów napędowych japońskiego producenta dodał, że jednostka będzie dostępna w wielu wersjach. Podwójnie turbodoładowany silnik trafi pod maskę przyszłych samochodów sportowych GR i Lexusa. 

toyota-silnik-spalinowy
Podaj dalej

Toyota nie żegna się z silnikiem spalinowym 

Toyota Yaris na rynek argentyński
fot. materiały prasowe

Japoński producent, który uczynił technologię hybrydową mainstreamową, wciąż ma słabość do mechanicznego rytmu tłoków i dźwięku wydechów. Toyota potwierdziła teraz, że pracuje nad zupełnie nowym silnikiem w układzie V8. Będzie on stanowił rdzeń kolejnego flagowego modelu GR GT3, ale nie tylko. Spokrewniona wersja tego samego silnika trafi do produkcyjnego Lexusa Sport Concept, łącząc dwa najbardziej ambitne projekty w ostatnich latach. 

Już na wczesnym etapie rozwoju podejrzewano, że flagowy model GR będzie napędzany hybrydowym silnikiem V8. Toyota niedawno opublikowała nagranie dźwiękowe z warkotem silnika. Jeden z dyrektorów potwierdził, że jest to silnik ośmiocylindrowy. 

W rozmowie z mediami na Japan Mobility Show, Takashi Uehara, prezes ds. układów napędowych Toyoty powiedział portalowi CarExpert, że nowy silnik V8 jest w fazie rozwoju. Dołączy on do nadchodzącej gamy, obok turbodoładowanych, czterocylindrowych jednostek o pojemności 1.5 litra i 2.0 litra. 

czeska-toyota-aygo-uzywana
fot. Toyota

Według Uehary, silnik V8 został wybrany ze względu na jego zdolność do zapewniania maksymalnych osiągów. Jego komora spalania dostosowana jest do wysokich, a nie niskich obrotów, co stanowi ogromną różnicę. Wyjaśnił też, że nowy układ napędowy dzieli swoją podstawową architekturę z nadchodzącym silnikiem 2.0. To powiązanie potwierdza wcześniejsze doniesienia, że w drodze jest podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 4 litrów. Teoretycznie będzie on mógł generować nawet do 800 koni mechanicznych. 

Ogromna moc i kilka modeli w drodze 

Taka moc wydaje się być całkiem realna. Ponieważ czterocylindrowa jednostka dla nowej GR Celica ma mieć moc około 400 koni mechanicznych. W osobnym wywiadzie Uehara zauważył, że choć Toyota ma doświadczenie w elektryfikacji w sportach motorowych, osobiście preferuje silniki bez napędu elektrycznego i z manualną skrzynią biegów. 

GR GT3, czyli najbardziej ekstremalny samochód wyścigowy, będzie jednak korzystać z automatu i z elektryfikacji. Wskrzeszenie silnika V8 nie ograniczy się jednak do tego modelu. Ten sam silnik będzie napędzał także produkcyjną wersję Lexusa Sport Concept. 

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również