- Toyota przedstawiła pełny skład kierowców TOYOTA GAZOO Racing WRC
- Za kierownicą Yarisa WRC zasiądą: Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen, Esapekka Lappi
- W Helsinkach odbyła się także prezentacja ostatecznej wersji Yarisa WRC z silnikiem 1.6 Turbo
- Samochód zadebiutuje na trasach WRC już 19 stycznia 2017 w Monte Carlo
- Tym samym po 17 latach przerwy Toyota wraca do Rajdowych Mistrzostw Świata
Pierwsza runda Mistrzostw Świata odbędzie się w Monte Carlo w styczniu. TOYOTA GAZOO Racing WRC jest w trakcie ostatnich przygotowań do tego wydarzenia. Zespół ma za sobą tysiące godzin testów i prac rozwojowych nad nowym samochodem, które trwały ponad rok.
Akio Toyoda, prezes TOYOTA GAZOO Racing WRC i prezydent Toyota Motor Corporation: – Kiedy w lipcu 2014 roku przyjechałem na Rajd Finlandii w roli widza, wielu fanów pytało mnie, kiedy Toyota powróci do WRC. Byłem zaskoczony i jednocześnie zachwycony, że ludzie wciąż pamiętają osiągnięcia Toyoty w rajdach. Sześć miesięcy później zdecydowaliśmy, że rozpoczynamy przygotowania do wznowienia startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Dziś z wielką przyjemnością prezentuję Yarisa WRC, wszystkich członków zespołu oraz partnerów, którzy wspierają nasze wysiłki. Rajdy wymagają radzenia sobie na drogach wszelkiego rodzaju, dlatego są najlepszą okazją do sprawdzenia możliwości ludzi i samochodów. Bardzo się cieszę, że wracamy do WRC –
Yaris WRC
Toyota Yaris WRC to samochód WRC nowej generacji, zgodny z Regulaminem Technicznym FIA WRC na sezon 2017, wyposażony w turbodoładowany silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocy ponad 380 KM. Wygląd samochodu jest wynikiem dużej swobody, jaką pozostawiają regulacje FIA w kwestii aerodynamiki. Yaris WRC został zaprojektowany i skonstruowany przez zespół doświadczonych inżynierów: Toma Fowlera, Simona Carriera i Mikko Ruoho.
– Yaris WRC jest fantastycznie zaprojektowany i ma ogromny potencjał – skomentował Tommi Mäkinen, szef TOYOTA GAZOO Racing WRC. – Nowe regulacje dały nam więcej swobody w projektowaniu. Nadal go udoskonalamy, ale już teraz możemy stwierdzić, że nasz samochód jest niezawodny i bardzo szybki. Nie mogę się doczekać pierwszych wyników.
– Niedawno miałem okazję wypróbować Yarisa WRC z Tommim Mäkinenem – skomentował Akio Toyoda podczas prezentacji nowego auta. – Jestem przekonany, że tym samochodem możemy zawalczyć o zwycięstwo. Zrobimy wszystko, aby kibicowanie naszemu zespołowi dawało naszym fanom jak najwięcej satysfakcji i liczymy na ich pełne wsparcie.
Kierowcy
Pierwszy rajd w sezonie 2017 odbędzie się 19 stycznia 2017 roku w Monte Carlo. W barwach TOYOTA GAZOO Racing wystartują Jari-Matti Latvala i Juho Hänninen. Esapekka Lappi, który zdobył w tym roku mistrzostwo WRC 2, dołączy do zespołu w trakcie sezonu jako kierowca testowy.
Jari-Matti Latvala to jeden z najlepszych kierowców w WRC. W swojej karierze wystartował w 169 rajdach, a zwyciężył w 16 z nich. Latvala i jego pilot Miikka Anttila trzykrotnie zajęli drugie miejsce w klasyfikacji generalnej World Rally Championship.
– Swoją rajdową karierę rozpocząłem w 2001 roku jako kierowca Toyoty Corolli GT, a mój pierwszy start samochodem w specyfikacji WRC miał miejsce za kierownicą Corolli WRC w 2003 roku w Estonii. W pewnym sensie czuję się, jakbym wracał do domu! Bardzo się cieszę z dołączenia do zespołu Toyoty na samym początku ich pierwszego sezonu po przerwie. Mam szczęście, że mogę uczestniczyć w tym historycznym wydarzeniu i wierzę, że czeka nas wiele zwycięstw – powiedział Jari-Matti Latvala.
Drugim samochodem wystartują Juho Hänninen i jego pilot Kaj Lindström. Obaj brali udział w pracach nad Yarisem WRC od jego pierwszego testu. Doświadczenie Hänninena i świetna znajomość samochodu sprawiają, że wnosi do zespołu nieocenioną wartość.
Tegoroczny Mistrz Świata WRC 2, młody fiński kierowca Esapekka Lappi, zrobił bardzo dobre wrażenie dzięki szybkiej jeździe, opanowaniu i elastyczności. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w kategorii R5 w Rajdowych Mistrzostwach Europy i dalszemu doskonaleniu umiejętności w mistrzostwach świata WRC 2, fiński kierowca jest gotowy na kolejne wyzwanie. Za kilka miesięcy zostanie kierowcą testowym w zespole Toyoty.