Toyota nie planuje żegnać silników spalinowych
W rozmowie z australijskim portalem Car Expert prezes Toyota Gazoo Racing Tomoya Takahashi powiedział, że nie ma żadnych planów dotyczących wydajnego, wyczynowego samochodu elektrycznego. Dodał też, że oddział GR zamierza „w jak największym stopniu wykorzystać silniki spalinowe. Być może w przyszłości nadejdzie czas, gdy silniki zostaną zakazane. Ale silniki spalinowe nie są złe. Wrogiem jest węgiel”.
Wyjątkowa promocja dla kierowców. Odbierz bon o wartości 120 zł na paliwo
Fanów motoryzacji to z pewnością uszczęśliwi. Czy to jednak oznacza, że los koncepcyjnego elektryka FT-Se został przesądzony? Został on pokazany w październiku 2023 roku i swoim klimatem przypominał klasyczną Toyotę MR2. Miał dwoje siedzeń, dwa silniki elektryczne i napęd na wszystkie koła z preferencją tyłu. Atrakcyjny pojazd elektryczny miał osiągać 100 km/h w zaledwie 3 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 250 km/h.
W wywiadzie dla portalu InsideEVs Hideaki Iida, kierownik projektu w Toyota GR Design Group powiedział, że FT-Se może wejść do produkcji od 2026 roku. Wydaje się jednak, że japoński producent jest bardziej skoncentrowany na pracach nad samochodami sportowymi z silnikami spalinowymi. Wydaje się jednak, że posiadanie zarówno elektryka, jak i samochodów z silnikami spalinowymi w swoim portfolio mogłoby być korzystne. Nie chcemy jednak narzekać. Jeśli Japończycy wolą skupić się w stu procentach na benzynie – niech tak będzie!
W planach sportowy SUV z logo GR
Toyota jest jednym z niewielu producentów, który rozwija swoje technologie w naprawdę wielu kierunkach. Nie można wykluczyć więc, że taki elektryk faktycznie pojawi się w najbliższym czasie. Ale Japończycy nie wykluczają też paliw syntetycznych, czy silników spalinowych zasilanych wodorem. – Dzięki technologii hybrydowej możemy zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych – przyznał Takahashi.
Tymczasem, dział GR japońskiego producenta nie osiada na laurach. Wkrótce ma pojawić się sportowy SUV, ma pojawić się także GR Corolla z automatyczną skrzynią biegów. Ponadto, Lexus również korzysta z know-how działu GR. Niedawno w bardziej luksusowej marce pojawił się mocny, malutki, 3-cylindrowy silnik turbo z GR Yarisa w koncepcyjnym LBZ. Wkrótce ma on trafić do produkcji. Mały crossover będzie miał najprawdopodobniej taką samą moc – 300 KM.