Japończycy odwracają się od samochodów elektrycznych
Trzech największych producentów z Japonii, Toyota, Mazda i Subaru, zapowiedzieli właśnie prace nad silnikami spalinowymi nowej generacji. Stawiają oni na paliwa syntetyczne i hybrydyzację, aby osiągnąć rzeczywistą redukcję emisji spalin, a nie tylko taką, która ładnie wygląda na papierze. Jeśli im się uda, te silniki będą dla ekologów lepsze od elektryków.
Nawet w krajach, które traktujemy jako bastiony elektromobilności, kierowcy nie są zbyt chętni do przesiadki na elektryki. Mają one wciąż wiele swoich bolączek, począwszy od wysokiej ceny zakupu, po niski zasięg i utrudnione względem tankowania, ładowanie baterii. Ale politycy nie są zbyt chętni do zmian przepisów. Jednakże, w tym względzie bardzo ważne będą nachodzące wybory do Parlamentu Europejskiego.
Wiele koncernów samochodowych przyjmuje jednak bardziej ostrożne podejście co do elektromobilności. BMW nie przestaje rozwijać obecnych silników spalinowych i zamierza sprzedawać je tak długo, jak będzie to tylko możliwe. Bugatti mówi o stawianiu własnych stacji paliw dla właścicieli, a Japończycy rozwijają nowy silnik spalinowy.
Toyota jest sceptyczna od samego początku
Największy producent samochodów w swoim kraju, jak i na całym świecie, od samego początku był sceptyczny wobec rewolucji elektrycznej. Jest nawet gotowy płacić kary za niespełnienie celów w zakresie emisji, zamiast oferować ludziom samochody, których nie chcą. Kilka dni temu pisaliśmy o ich determinacji aby sprzedawać silniki spalinowe tak długo, jak tylko będzie to możliwe.
Wyjątkowa promocja dla kierowców. Odbierz bon o wartości 120 zł na paliwo
Dziś pojawiło się wspólne oświadczenie prasowe trzech japońskich producentów. Toyota, Mazda i Subaru ogłosiły, że będą współpracować na rzecz uratowania silnika spalinowego. Razem chcą opracować nową generację czystych i wysoce wydajnych jednostek napędowych. Nie będzie to bynajmniej jeden typ silnika, które wykorzystają wszyscy trzej. Każdy z nich wymyśli własną, specyficzną koncepcję układu napędowego, który będzie jednak oparty na tych samych podstawach.
Jaki będzie nowy silnik spalinowy?
Jednostki będą zaprojektowane tak, aby mogły mieć charakter hybrydowy. Będą też kompatybilne z różnymi rodzajami paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Japończycy chcą też maksymalnie je odchudzić i zmniejszyć ich rozmiary. W dobie niezwykle ciężkich samochodów elektrycznych, brzmi to wszystko aż za pięknie.
Wszyscy trzej producenci dalej będą ze sobą rywalizować, ale wspólnie wierzą w to, że stawianie na czyste i wydajny samochody spalinowe jest skuteczniejszym sposobem niż elektromobilność. Mówi się, że neutralność klimatyczna łatwiej będzie osiągnąć poprzez odejście od paliw kopalnych i skupienie się na paliwach syntetycznych, biopaliwach, czy ciekłym wodorze.