Śmiałe i kontrowersyjne komentarze polityczne Elona Muska doprowadziły do tego, że Tesla stała się gorzej postrzegana w Europie. Na spadki sprzedaży wpłynął też przejściowy okres wywołany liftingiem bestsellerowej Tesli Model Y. Jednak należy pamiętać, że amerykańska marka skupia się na kumulacji dostaw na koniec kwartału. Wiele aut zamówionych miesiące temu, jeszcze przed niektórymi wypowiedziami miliardera, w końcu dotarło do klientów.

Dacia, Kia i Volvo niedaleko za bestsellerami Tesli
W efekcie rynek aut elektrycznych w Polsce jest po pierwszym kwartale na 21,9-procentowym plusie (dane PZPM). Od stycznia do marca 2025 r. zarejestrowano 5 107 samochodów na prąd. O ile w styczniu na czele rankingu była Kia EV6, a w lutym Dacia Spring, o tyle marzec kończymy z dubletem Tesli. Pierwsze miejsce z liczbą 522 rejestracji zajmuje wyczekiwana Tesla Model Y. Na drugiej lokacie po marcu sklasyfikowano Teslę Model 3 z liczbą 365 rejestracji. Teoretycznie to powód do świętowania dla Elona Muska, ale z drugiej strony SUV miał pierwszy kwartał w Polsce gorszy o -33,4 proc. od Q1 2024, a sedan o -21 proc.

Bestsellery Tesli nie odjechały jakoś wyraźnie konkurencji. Trzecia Dacia Spring ma 320 rejestracji, a czwarta Kia EV6 – 250. W czołowej piątce są jeszcze Volvo EX30 oraz Kia EV3 (oba po 169 szt.). Blisko nich jest też Hyundai Kona Electric (159 szt.) oraz Nissan Ariya (157 szt.). Ten drugi w Top 10 ma największy wzrost, bo +361,8 proc. Czołową dziesiątkę najpopularniejszych elektryków w Polsce uzupełniają Audi Q4 e-tron (133 szt.) oraz Citroen e-C3 (129 szt.).

Tesla prowadzi, ale bez deklasacji
W polskim rankingu najpopularniejszych marek aut elektrycznych, pierwszy kwartał na fotelu lidera kończy Tesla (899 szt.). To oznacza spadek o 28,9 proc. Z kolei druga Kia zanotowało wzrost o 208,6 proc., co przełożyło się na 537 rejestracji. Podium skompletował Mercedes (373 szt.), lepszy od Dacii (320) i Hyundaia (310). Po 21,5-procentowym spadku dopiero szóste jest BMW (270), którego omal nie „łyknął” Nissan (262), tak jak zrobił to z Audi (261). Do czołowych producentów elektryków w Polsce należą też Volvo (210) i Mini (167), które poprawiło się aż o 1 755,6 proc.
