Elektryki sprzedają się w Europie jak nigdy
Świeże dane JATO Dynamics przedstawiają liczby z 28 głównych rynków Europy. Rejestracje elektryków podliczono w 25 krajach Unii Europejskiej (w tym Polsce), a także w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii. Od stycznia do czerwca 2025 r. zarejestrowano w Europie 1 193 397 elektryków.

Po raz pierwszy w ciągu 6 miesięcy jest to rezultat 7-cyfrowy i o 25 proc. lepszy niż w pierwszym półroczu 2024 r. Udział elektryków w Europie wzrósł do 17 proc. i przybyło ich prawie 2 razy więcej niż hybryd plug-in. W samym czerwcu niemal co piąty samochód osobowy miał napęd w pełni elektryczny.

Drogie w zakupie, tanie w użytkowaniu
Choć samochody elektryczne czasem odstraszają ceną, to potem nadrabiają to kosztami użytkowania. Wyjątkowo tanie jest zwłaszcza ładowanie z domowego gniazdka. Jednak zakup jest też coraz łatwiejszy, bo na rynku nie brakuje modeli w cenach poniżej segmentu premium, a nawet rozwiązań budżetowych.

Liderem w Europie jest w tym roku Volkswagen. Rejestracje elektryków niemieckiej marki urosły o 78 proc. do poziomu 135 427 szt. Firma z Wolfsburga skorzystała na kryzysie Tesli z początku roku. Producent z Teksasu w drugim kwartale nieco się poprawił i zakończył półrocze z liczbą 109 262 rejestracji (-33 proc.).

Trzeci stopień podium przypadł BMW (94 658 szt.), a Audi (74 561 szt.) omal nie zostało dogonione przez Skodę (71 789 szt.). Czeska marka zaliczyła wzrost o 147 proc. i zostawila w tyle Renault (64 402 szt.), Kię (55 915 szt.) i Mercedesa (55 428 szt.). Do najpopularniejszych marek oferujących elektryki należy też zaliczyć Volvo (49 219 szt.), Hyundaia (46 380 szt.), Peugeota (43 679 szt.) oraz BYD (41 270 szt.).

SUV spod Berlina rzutem na taśmę
Odejście z polityki Elona Muska posłużyło Tesli, która odzyskuje wiatr w żaglach w Europie. Totalnym hitem czerwca była bowiem Tesla Model Y, która w ogólnym rankingu zeszłego miesiąca pokonała prawie wszystkie spalinówki (oprócz Renault Clio). Jednocześnie SUV produkowany pod Berlinem został bestsellerem półrocza z liczbą 68 801 rejestracji. To o 33 proc. mniej niż rok temu o tej porze.

Pozycję wicelidera utrzymał Volkswagen ID.4 (40 335 szt.), choć tuż za nim jest już Tesla Model 3 (39 864 szt.). Z odsieczą idą jednak inne elektryki VW, zwłaszcza model ID.7 (38 113 szt.), który urósł o 537 proc. Za piątym VW ID.3 (37 421 szt.) sklasyfikowano rynkowe nowości. Z nich najlepiej radzi sobie Kia EV3 (35 023 szt.), a tuż za nią są Renault 5 (34 206 szt.) i Skoda Elroq (32 806 szt.).

Nowy elektryczny SUV Skody już sprzedaje się lepiej niż Skoda Enyaq (32 806 szt.) czy BMW iX1 (31 337 szt.). Drugą dziesiątkę otwierają Audi Q6 e-tron (25 802 szt.) oraz Volvo EX30 (23 927 szt.). Na podobnym poziomie sprzedaż w pierwszym półroczu miały też BMW i4 (23 712 szt.), czy tanie w tym towarzystwie Citroeny e-C3 (22 664 szt.).
