Tak w 1974 roku mógł wyglądać polski maluch. Fiat X126 Soft Nose nigdy nie trafił jednak do produkcji

Wszyscy dobrze wiemy, jak wyglądał produkcyjny, polski maluch. Fiat 126p był swego czasu najbardziej popularnym pojazdem nie tylko nad Wisłą. Włoski producent, podobnie jak wielu innych, eksperymentował jednak z bezpieczeństwem, poszukując lepszych rozwiązań. Ten Fiat X126 Soft Nose koncentrował się właśnie na tym aspekcie, jednak nigdy nie wszedł do masowej produkcji. 

fiat-x126-soft-nose-concept
Podaj dalej

„Polski” maluch w plastikowej odsłonie

Fiat 126p Tom Hanks
fot. Bring a Trailer

Wszyscy słyszeliśmy o eksperymentalnych pojazdach bezpieczeństwa, nad jakimi pracowały Mercedes, czy Volvo, już w latach 70. Ale niewielu z nas słyszało, że Fiat również miał coś do zaoferowania w tej dziedzinie. To prototypowy model X126 Soft Nose z 1974 roku. 

Samochód został zaprojektowany przez Richarda Sappera i bazował na dobrze znanym „polskim” maluchu. Nie trafił nigdy do produkcji, ale był interesującą próbą ponownego rozważenia bezpieczeństwa i projektowania samochodów miejskich. Włoski producent tym samym starał się przeprowadzić swego rodzaju rewolucję w tym segmencie. 

Fiat X126 Soft Nose charakteryzuje się innowacyjnym użyciem tworzyw sztucznych. Cały korpus zaprojektowany jest w taki sposób, aby chronić pieszych. Zmniejszał uszkodzenia przy niskich prędkościach do 15 km/h. Gumowy i plastikowy zderzak nie ograniczał się jednak tylko do przodu samochodu. Rozciągał się także wzdłuż boków i drzwi, aby zapewnić całkowitą ochronę. 

Projekt pojazdu wizualnie integrował te elementy i czynił go integralną częścią struktury bez wpływu na funkcjonalność czy prostotę montażu. 

fiat-x126-soft-nose-concept
fot. Fiat

Fiat X126 Soft Nose nie dostał jednak zielonego światła 

Produkcja tego dość specyficznie wyglądającego malucha była możliwa już w latach 70. Jak wspomnieliśmy wyżej, podstawą był dobrze sprawdzony Fiat 126, a nowe elementy z tworzyw sztucznych nie byłyby zbyt drogie w porównaniu z tradycyjnymi metalowymi zderzakami. 

Ponadto, możliwość indywidualnego zaprojektowania koloru części tworzyw sztucznych zwiększyłaby atrakcyjność dla klientów. Dałaby też możliwość stworzenia świeżej i nowoczesnej estetyki. 

Mimo to, Fiat nie zdecydował się na wprowadzenie go do produkcji. Najprawdopodobniej dlatego, że Włosi uznali go za zbyt dalekiego od estetyki tamtych czasów. W pewnym sensie przewidywał trendy – zarówno w odniesieniu do projektu, jak i bezpieczeństwa. 

Przeczytaj również