Ta Kia to idealny samochód dla rodzin. Jej ceny zaczynają się już od 7 tysięcy złotych

Niedawno dowiedzieliśmy się, że Kia planuje całkowite wycofanie z produkcji swojego bestsellerowego modelu Ceed. Wszystko wskazuje na to, że koreański producent nie planuje bezpośredniego następcy. Nowy model otrzyma zupełnie inny wygląd, nazwę i układy napędowe. A to oznacza, że Ceed dostępny będzie tylko jako samochód używany. Którą generację najlepiej wybrać i na co uważać przed zakupem?

2022-Kia-XCeed-facelift-00012
Podaj dalej

Kia Ceed – trzy generacje i lata sukcesów 

kia-ceed-kombi-my24
foto: Kia

Kia Ceed pojawiła się na rynku jeszcze w 2006 roku. Jej początkowym największym atutem była wyjątkowo długa gwarancja. W standardzie klienci otrzymywali aż 7-letni okres ochronny na układ napędowy i 5-letni na cały samochód. To przełożyło się na duże zainteresowanie ze strony klientów. A w dłuższej perspektywie pozwoliło marce rywalizować z takimi markami jak Volkswagen, Ford, Opel, czy Skoda. Początkowo Ceed dostępny był jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. 

Jeśli chodzi o wersje nadwoziowe to sytuacja nie zmieniła się w przypadku drugiej generacji. Ta pojawiła się na rynku w 2012 roku i otrzymała delikatnie zmienioną nazwę Cee’d. Samochód był ładniejszy, bardziej dopracowany i lepiej wyposażony od swojego poprzednika. Co prawda jego cena również była wyższa, ale wciąż stanowił atrakcyjną ofertę. Koreańczycy sprzedali bardzo podobną liczbę egzemplarzy dwójki co jedynki – niecałe 650 000. 

Sukcesy poprzedników kontynuowała trzecia generacja. Kia stawiała jednak tutaj już na trzycylindrowe, turbodoładowane silniki. W poprzednich generacjach mogliśmy liczyć cały czas na  wolnossące, czterocylindrowe jednostki. Pojawiło się także więcej systemów wspomagających i elektroniki. 

kia-ceed-wycofana-z-produkcji
fot. Kia

Na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Jak pokazują dane zebrane przez niemieckich techników TUV, koreańskie marki nie mają najlepszej jakości świateł – zwłaszcza z przodu. Układ kierowniczy również może być problematyczny w przypadku dwóch pierwszych generacji. Cee’d „dwójka” narażony jest także na konieczność wymiany sworzni po 9 latach. Ten model charakteryzuje się też dość szybkim zużyciem tarcz i klocków hamulcowych. 

Ceed jedynka ma podobny problem, który udało się już wyeliminować w trójce. Jeśli celujecie w najstarszego Ceeda, musicie także liczyć się z potencjalnymi wyciekami olejów. Następcy nie mają już takiego problemu. Klienci muszą także mieć na uwadze dość szybkie zużycie materiałów we wnętrzu. A im starszy egzemplarz, tym szybciej jego plastiki będą się przecierać i rysować. 

Pierwszą generację można kupić już za około 7000 złotych, natomiast drugą za około dwa razy więcej. Potencjalne problemy są więc w miarę akceptowalne, a naprawy nie powinny rujnować domowego budżetu. 

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również