Włoski rynek samochodowy należy do jednych z największych na Starym Kontynencie. Z ostatnich danych UNRAE wiemy, że od stycznia do września 2025 r. zarejestrowano tam 1 167 437 nowych aut. To o 2,9 proc. mniej niż po trzech kwartałach 2024 r. Jednak aż o 20,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie przed pandemią (2019 r.). Tylko we wrześniu dopisano do bazy 126 679 nowych samochodów, czyli o 4,1 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok temu.
SUV z Polski bestsellerowym crossoverem
We Włoszech nic nie sprzedaje się lepiej niż Fiat Panda. Jego skumulowany wynik po 9 miesiącach to już 81 957 rejestracji. Z pozoru 7 proc. udziału w rynku może nie robić wrażenia, ale druga Dacia Sandero ma tych rejestracji „ledwie” 38 644 szt. Za moment może ją przegonić „nasz” Jeep Avenger (38 258 szt.), który w tym roku sprzedaje się o 27 proc. lepiej. Co ciekawe, w naszym kraju nie jest tak doceniany. Nawet mimo ceny od 95 tys. zł i dostępności od ręki.

Trudno oczekiwać zmian składu podium, bo czwarty Citroen C3 ma na tym etapie 30 791 rejestracji. Jego uwagę skupia raczej goniąca Dacia Duster (28 480 szt.), która wypchnęła z Top 5 Toyotę Yaris Cross (26 862 szt.). Hitem we Włoszech jest także Peugeot 208 (26 481 szt.), która ma minimalny zapas nad rywalem z segmentu B, Toyotą Yaris (26 145 szt.). Czołową dziesiątkę w Italii kompletują SUV – MG ZS (22 982 szt.) oraz hatchback – Renault Clio (21 964 szt.).
Fiat odrabia, ale wciąż idzie gorzej niż w zeszłym roku
Liderem włoskiego rynku motoryzacyjnego jest oczywiście Fiat (112 131 szt.). Tegoroczna sprzedaż krajowego producenta we wrześniu poprawiła się o 35,8 proc. Jednak po trzech kwartałach wynik jest wciąż na minusie (-6,3 proc.). Podium we Włoszech tworzą jeszcze Toyota (90 339 szt.) i Volkswagen (84 809 szt.). Mimo wysokich pozycji dwóch modeli, perspektyw na podium wciąż nie ma Dacia (75 567 szt.).

W boju o Top 5 Peugeot (62 155 szt.) lekko odjechał Renault (57 259 szt.). W segmencie premium rządzi tam BMW (55 321 szt.) przed Audi (52 213 szt.). Sukces Avengera pozwala Jeepowi (50 268 szt.) na obecność w Top 10, ale sprzedaż marki i tak spadła o 5,7 proc. Z podobnym problemem boryka się tam zamykający dziesiątkę Ford (49 951 szt.).