Elektryczna Skoda Octavia – już wkrótce

Skoda miała bardzo dobry początek roku. Rejestracje czeskiej firmy wzrosły o ponad 13 procent w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku. To po części zasługa sukcesu takich modeli jak elektryczne SUV-y Elroq i Enyaq. W tym roku dołączy do nich mniejszy Epiq. Ale dziś Skoda przypomina, że jej bestsellerowe sedany i kombi również otrzymają warianty elektryczne.
Czeska marka wchodząca w skład Grupy Volkswagena pozostaje tą rozsądną w rodzinie. Skoda zapowiedziała właśnie Vision O, który doczeka się pełnej, oficjalnej prezentacji na targach motoryzacyjnych IAA w Monachium już we wrześniu. Litera „O” sugeruje, że jest to zapowiedź nowej generacji kompaktowej Octavii. Według nieoficjalnych informacji ma ona trafić do sprzedaży jeszcze przed końcem dekady i po raz pierwszy otrzyma napęd elektryczny.
Pojedyncze zdjęcie przedstawia profil kombi, który jeszcze nigdy nie wyglądał aż tak sportowo. Przednia szyba przechodzi w niską linię dachu, która lekko opada z tyłu. Tam spotyka się już z toną klapą ułożoną pod kątem, aby zyskać punkty za styl i aerodynamikę. Jesteśmy ciekawi, jak będzie wyglądała tutaj przestrzeń bagażowa.
Przypomina Audi A6 e-tron

Projekt jest wyraźnym nawiązaniem do ostatniej linii stylistycznej Audi. Przywodzi na myśl model A6 e-tron Avant, choć przednie i tylne światła LED wyraźnie wskazują, że jest to dzieło czeskich inżynierów. Skoda twierdzi, że koncept pokaże, jak marka rozwija swój język stylistyczny Modern Solid dla kolejnej generacji samochodów.
Pod względem wizualnym, następna Skoda Octavia nie będzie jednak bardzo podobna do większego A6 e-tron. Samochód ten korzysta z platformy PPE VW, natomiast mniejszy ID.Golf trafi do salonów w podobnym okresie co Octavia. Obydwa kompakty otrzymają platformę SSP i każdy z nich będzie wyposażony w technologię ładowania 800 V. Jednakże, długość całkowita i rozstaw osi na pewno będzie po stronie Octavii.
Jeśli zaś chodzi o układy napędowe, możemy spodziewać się jedno- i dwusilnikowych układów. Nie sądzimy jednak, aby obecna spalinowa Octavia od razu stała się reliktem przeszłości. Popularność tych jednostek w Europie z pewnością będzie oznaczać, że Czesi będą chcieli przez pewien czas utrzymać w ofercie obydwa warianty.