Samochody elektryczne w Polsce. Jak wygląda aktualna sytuacja? Elektromobilność idzie cały czas do przodu

Elektromobilność w Polsce cały czas idzie do przodu. Może nie w jakimś zawrotnym tempie, ale obserwujemy przyrost, jeśli chodzi o samochody elektryczne w naszym kraju. Na koniec stycznia łączna liczba wszystkich aut elektrycznych w Polsce wynosiła 58 507. Jak wygląda jednak sytuacja chociażby z punktami do ładowania tego typu pojazdów? Szczegóły znajdziecie w naszym artykule.

niemcy-nie-chca-juz-elektrykow
Podaj dalej

Samochody elektryczne w Polsce. Ile pojazdów elektrycznych jest aktualnie w naszym kraju?

Na koniec stycznia bieżącego roku flota samochodów elektrycznych w Polsce wyniosła 58 507 sztuk. Najpopularniejszymi nowymi osobowymi modelami BEV były w ubiegłym miesiącu Tesla Model Y, Mazda MZ-30 oraz Dacia Spring. udział aut BEV na rynku nowych samochodów osobowych w naszym kraju w minionym miesiącu wyniósł 2,6 procent, co jest dosyć przeciętnym rezultatem.

„W Polsce na koniec stycznia 2024 r. funkcjonowało 6086 (+33% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4456 AC (+27% r/r) oraz 1630 DC (+55% r/r). W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty. Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (65%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec stycznia 2024 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 655 takich urządzeń. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (591 punktów w styczniu 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (265), Szczecin (222), Poznań (199) i Kraków (196). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec stycznia 2024 r. 613, co oznacza wzrost o 13% r/r.” – informuje PSPA na podstawie danych zamieszczonych przez Polish EV Outlook Index (PEVO Index).

Coraz więcej ofert sprzedaży samochodów używanych na platformach motoryzacyjnych. Elektromobilność w naszym kraju cały czas idzie do przodu

samochody elektryczne zakaz fit for 55 spalinowe samochód elektryk zakaz sprzedaży
fot. pixabay

Pod koniec stycznia stycznia 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 3766. To wzrost o 123% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 0,7% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (335 ogłoszeń w styczniu 2024 r. ze średnią ceną 72 239 PLN), BMW i3 (233 ogłoszenia ze średnią ceną 92 208 PLN) oraz Tesla Model S (174 ogłoszenia ze średnią ceną 171 797 PLN).

Widać zatem gołym okiem, że ilość samochodów elektrycznych w naszym kraju idzie do góry. Szkoda tylko, że nie przekłada się to na dynamiczniejszy wzrost liczby punktów do ładowania tego typu pojazdów. Widać jednak, że nawet coraz więcej osób decyduje się sprzedawać swoje elektryki, co cały czas ma przełożenie na stan rynku w naszym kraju. Do innych krajów europejskich w dalszym ciągu nam daleko, jeśli chodzi o infrastrukturę ws. elektromobilności, ale chociaż tyle, że cały czas, małymi krokami, idziemy do przodu. Tylko tyle i aż tyle.

źródło: PSPA + PEVO Index – materiały prasowe

Przeczytaj również