Salony samochodowe świecą pustkami. Dlaczego tak się dzieje?

Salony samochodowe w 2023 roku nie cieszą się dużą popularnością ze strony konsumentów. Trend spadkowy jest mocno widoczny, bowiem w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym, salony są odwiedzane przez 10 procent mniej klientów. Mimo tego sprzedaż nowych samochodów wcale nie słabnie. Jak zatem wytłumaczyć ten trend? Tego dowiecie się z naszego artykułu, w którym zajmujemy się tym tematem.

diesel zakup auta
Podaj dalej

Salony samochodowe w Polsce z mniejszą liczbą odwiedzających w 2022 roku. Dlaczego tak się dzieje?

Diesel benzyna LPG hybryda
fot. freepik.com

Badanie, które zostało zrealizowane przez firmę Proxi.cloud dla Związku Dealerów Samochodów wykazało, że od 1 lipca do 30 września 2023 roku ruch w salonach samochodowych jest o 10,2 proc. mniejszy niż w 2022 roku. Spadek w relacji rocznej nie jest jednak tak wyraźny. „To kolejny kwartał, w trakcie którego notujemy spadek ruchu w salonach, przy stabilnym poziomie sprzedaży nowych aut. Nadal mamy do czynienia z comiesięcznym, dziesięcioprocentowym wzrostem liczby rejestracji nowych pojazdów osobowych. Można zatem odnieść wrażenie, że proces zakupowy na rynku motoryzacyjnym w coraz większym stopniu odbywa się poza salonem, a wizyta w placówce następuje na późniejszym etapie. Być może odpowiedzi należy szukać w rosnącej dostępności i zaufaniu do platform i kreatorów internetowych. Niemniej tak sformułowana hipoteza musi być zweryfikowana w dodatkowych badaniach” – tłumaczy jeden z autorów badania, dr Nikodem Sarna, cytowany przez serwis „MotoFakty”.

Autorzy badania zwracają uwagę na fakt, iż ruch w salonach samochodowych jest stricte uzależniony m.in. od wizyt związanych z naprawami, serwisem pojazdów czy innymi formalnościami. A od dłuższego czasu większość tego typu spraw jest zautomatyzowana, przez co liczba wizyt spada. „Trzeba też wyraźnie zaznaczyć, że odsetek sprzedaży samochodów w Polsce nie jest tożsamy z fizycznymi odwiedzinami. Dane dotyczące ruchu w salonach nadal pozostają jednak bardzo ważną informacją dla dealerów. Pozwalają im m.in. zrewidować i zaktualizować strategie marketingowe, kadrowe czy sprzedażowe. Najmniejszą liczbę wizyt odnotowały marki premium, praktycznie powtarzając ujemny wynik z II kwartału – 30,7% rdr. W ostatnim okresie badawczym mniejszą stratę liczby wizyt w salonach należy zawdzięczać markom wolumenowym uwzględnionym w badaniu. Warto przypomnieć, że poprzednio straciły aż 18,1% rdr. W III kw. br. wyniki marek wolumenowych mogła poprawić obniżka cen kredytów” – tłumaczy ekspert Proxi.cloud.

Kiedy klienci odwiedzają salony samochodowe? Mają ulubione dni i godziny, które niewiele się różnią w porównaniu do poprzednich lat

samochód z silnikiem diesla

W przypadku godzin wizyt klientów w salonach nie ma zbyt dużych zmian w porównaniu do 2022 roku. Więcej osób, nieznacznie, zaczęło odwiedzać salony o porankach. W letnich miesiącach popularną porą było jednak popołudnie. „Zmiana preferowanego dnia tygodnia na wizytę w salonie wykazała się odrobinę większą dynamiką niż różnice godzinowe. W przedostatnim kwartale 2023 roku pozycję lidera objął poniedziałek. Od lipca do września ub.r. najpopularniejszym dniem odwiedzin był piątek. Interesujący jest również najnowszy wynik soboty, która zdobywa większe zainteresowanie niż przed rokiem” – tłumaczą eksperci.

Przeczytaj również