Młodzi kierowcy już tak nie szaleją na drogach. Statystyki jasno pokazują, że problem jest mniejszy
![nowe przepisy dla kierowców](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2023%2F07%2Fkierowcy-samochod-przepisy-jpg.webp)
Raport Biura Ruchu Drogowego KGP za ubiegły rok, który został przeanalizowany przez „Rzeczpospolitą” jasno pokazuje, że 18-24 latkowie, czyli grupa osób zaliczana do młodych kierowców, w ostatnim czasie jeździ po drogach znacznie ostrożniej. Liczba śmiertelnych ofiar w wypadkach z ich winy w ostatnim czasie mocno spadła, co jasno można zobaczyć w statystykach, które są dla nich bardzo pozytywne. W przeszłości z powodu zbyt szybkiej jazdy i nadmiernego wyprzedzania, liczby wyglądały zgoła odmiennie. W ubiegłym roku kierowcy w tym wieku spowodowali 3 tysiące wypadków, co jest liczbą o 600 mniejszą niż rok wcześniej. Życie straciło przez nich 281 osób, co jest liczbą o 101 mniejszą, niż w 2021 roku.
– Spadek liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach spowodowanych przez młodych kierowców jest większy od średniej dla wszystkich kierowców, niezależnie od wieku. W przypadku ogółu kierowców to spadek o 23,9 proc., a wśród młodych wyniósł 26,1 proc. – wskazuje Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego, cytowana przez „Rzeczpospolitą”.
Robert Opas z KGP dostrzega, że spadek liczby ofiar może być powiązany z nowym taryfikatorem mandatów, który działa na wyobraźnię kierowców. „Wielu młodych kierowców już odczuło konsekwencje nowego taryfikatora i zapłaciło wysokie mandaty za wykroczenia, w tym prędkość. To wydatek rzędu nawet 2,5 tys. zł, dolegliwy dla osób, które rozpoczęły pracę zawodową” – uważa ekspert.
Problem młodych kierowców nadal jest, choć stopniowo się poprawia
Mimo tego problem młodych kierowców nadal istnieje, co trzeba jasno podkreślić. „Wypadki z ich winy są wciąż bardzo poważne w skutkach. Dla porównania w ubiegłym roku wskaźnik ciężkości wypadków – liczby zabitych na 100 wypadków – dla młodych kierowców wyniósł 12,5, gdy średnia w Polsce wynosi 8,3” – mówi Dąbrowska-Lorenc.
Jak sami zatem widzicie, problem młodych kierowców stopniowo się poprawia, jednak nadal nie wygląda to wszystko najlepiej. Pozostaje mieć nadzieję, że z roku na rok statystyki będą się jeszcze bardziej poprawiać.