Kiedy powstaną w Polsce nowe stacje ładowania aut elektrycznych? Przełomowe informacje dla kierowców

Samochody elektryczne są niewątpliwie przyszłością rynku motoryzacyjnego – co do tego nikt nie ma raczej specjalnych wątpliwości. Problemem jest jednak aktualna liczba stacje ładowania dostępna na terenie naszego kraju. Kiedy w naszym kraju przyspieszy się rozwój miejsc do ładowania elektryków? Odpowiedzi na to pytanie poszukamy w naszym artykule, w którym nieco szerzej zajmujemy się całym tematem.

Kiedy powstaną w Polsce nowe stacje ładowania aut elektrycznych? Przełomowe informacje dla kierowców
Podaj dalej

Kiedy pojawią się nowe stacje ładowania aut elektrycznych w Polsce? Czasu jest coraz mniej

niemcy-nie-chca-juz-elektrykow
fot. Skoda

W Polsce już za dwa lata może pojawić się nieco ponad 33 tys. nowych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Jest to wynik 6-krotnie lepszy od aktualnego. Aby jednak tak się stało, muszą zostać wprowadzone pewne zmiany regulacje. W przeciwnym razie ten scenariusz nie będzie mógł zostać spełniony.

W raporcie „Polish EV Outlook 2023” na ponad 320 stronach przedstawiony jest aktualny stan i prognoza rozwoju polskiego rynku niskoemisyjnego transportu. „Jak wynika z najnowszej edycji „Polish EV Outlook” w ramach sieci 13 wiodących operatorów funkcjonuje 70% wszystkich, ogólnodostępnych ładowarek w Polsce. Numerem jeden – z udziałem 19% – pod koniec I połowy 2023 r. była firma GreenWay Polska. Kolejne miejsca zajęły Orlen Charge, Tauron, Noxo oraz EV+. W Polsce powstaje coraz więcej hubów ładowania. Udział lokalizacji, w których funkcjonują co najmniej dwie, ogólnodostępne stacje ładowania wynosi ponad 29%. Co najmniej trzy ładowarki funkcjonują w ok. co dziesiątej lokalizacja” – tłumaczy Albert Kania z PSPA, cytowany przez MotoFakty.

W czołówce producentów najpopularniejszych stacji DC względem 2022 roku nie ma zmian. Nadal należą do nich Delta, Efacec, a także Ekoenergetyka. Niemal 60 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania funkcjonuje na co dzień w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Miasta, które liderują to Warszawa, Gdańsk, Katowice, Kraków oraz Szczecin.

„Najmniej problemów ze znalezieniem punktu ładowania powinniśmy mieć w województwie mazowieckim, którego udział w polskiej sieci infrastruktury wynosi ponad 17%. Kolejne miejsca w tym rankingu zajmują województwa śląskie (13,1%) i pomorskie (9,8%). Najniższy udział punktów odnotowano w województwie świętokrzyskim (1,1%), lubelskim (1,8%) oraz lubuskim i podlaskim (po 2%). Względnie wolne tempo rozbudowy infrastruktury dobrze obrazują dane dotyczące wypełnienia obowiązków w zakresie minimalnej liczby punktów, przewidzianych w Ustawie o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. Termin realizacji tych wymogów upłynął w marcu 2021 r. W ok. dwa lata później ustawowe cele wypełniło zaledwie 10 z 37 zobowiązanych samorządów” – tłumaczy Jan Wiśniewski z PSPA.

Co z przyszłością rynku samochodów elektrycznych w Polsce? Konieczne są zdecydowane działania

samochód elektryczny elektryk problem kłopoty
fot. pixabay

Co dalej z przyszłością, jeśli chodzi o rynek ładowania samochodów elektrycznych w Polsce? Czy uda się w najbliższych latach znacząco zwiększyć liczbę stacji? „Z miesiąca na miesiąc coraz bardziej domyka się okno czasowe, w którym można wprowadzić postulowane od długiego czasu zmiany pod kątem realizacji wymogów AFIR wyznaczonych na rok 2025. Przez ostatnie lata administracja publiczna miała świadomość istnienia poważnych braków oraz barier w polskim systemie regulacyjnym, ale mimo to nie podjęła bardziej zdecydowanych kroków, by tę sytuację zmienić. W rezultacie prognozy w najnowszej wersji „Polish EV Outlook” są mniej optymistyczne niż w ostatnim wydaniu naszego raportu. Szacujemy, że pod warunkiem uwzględnienia postulatów wypracowanych przez branżę w ramach projektu „Biała Księga Nowej Mobilności” za ok. 2 lata w Polsce może funkcjonować 32,6 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Kontunuowanie dotychczasowego, biernego kursu przez organy publiczne sprawi, że będzie ich o prawie 1/3 mniej, co stawia pod znakiem zapytania rozwój całego sektora zeroemisyjnego transportu w Polsce” – tłumaczą eksperci z PSPA.

Przeczytaj również