Jakich olei używać do jednostek downsizingowych? Kierowcy często mają z tym spore problemy
Celem konstruktorów przy założeniu downsizingu jest głównie uczynienie z mniejszej niż zwykle pojemności skokowej podobne lub lepsze osiągi niż dawniej, przy jednoczesnym mniejszym zużyciu paliwa. Można to wszystko uzyskać przy wysilaniu nowych silników, co jednak może odbić się długofalowo na ich trwałości. Specjaliści z ELF proponują dokładniejsze zapoznanie się z aspektami downsizingowych silników, aby wiedzieć, jaki chociażby olej do nich wybrać i dostosować.
Konstruktorzy silników spalinowych często zmagają się ze zjawiskiem przedwczesnego zapłonu LSPI, co można zaobserwować w zakresie niskich obrotów przy mocnym obciążeniu silnika i silnym doładowaniu powietrzem. Spowodowane jest to m.in. obecnymi w komorze spalania niedopalonym paliwem i żarzącymi się cząstkami oleju. Specyfikacje i homologacje opracowane przez międzynarodowe organizacje i konstruktorów silników w ostatnich latach powstały po to, aby zniwelować negatywne działania zjawisk w silnikach downsizingowych. Najbardziej popularne to API: SN+, SP; ACEA: C6, ILSAC: GF-6, FORD: M2C-948-B, Renault: RN17, RN 17 FE, BMW: LL 17 FE+, GM: Dexos1 Gen3, OPEL: OV0401547 – G20 i G30, o czym informuje serwis MotoFakty.
Downsizing zmusił konstruktorów do intensywnej pracy. I nie tylko
„Downsizing, który początkowo mógł wydawać się naturalnie ekologicznym rozwiązaniem w praktyce zmusił konstruktorów zarówno silników jak też olejów do intensywnej pracy, żeby osiągnąć zamierzone cele. Można zaryzykować stwierdzenie, że bez rozwiązań redukujących emisję sadzy lub kontrolujących przebieg spalania, downsizing nie miałby sensu. Rola jaką odgrywają w tej kwestii odpowiednie oleje jest wręcz zaskakująco istotna. Okazuje się, że niewłaściwy dobór olejów do nowoczesnych downsizingowych jednostek może nie tylko pogorszyć skład spalin (np. na skutek zwiększenia zjawiska LSPI), ale także zniszczyć sam silnik” – tłumaczy ekspert Andrzej Husiatyński z TotalEnergies, cytowany przez MotoFakty.