Jak Strefa Czystego Transportu wpłynie na ceny samochodów? Eksperci nie mają wątpliwości

Strefa Czystego Transportu zadebiutuje w Polsce już w lipcu 2024 roku. Właśnie wtedy zaplanowano otworzenie takich stref w Krakowie i Warszawie. Od momentu wprowadzenia SCT do stref nie wjadą pojazdy z silnikami diesla starsze niż 18 lat. Jak to wpłynie na ceny samochodów używanych? Tej sytuacji przyjrzeli się dokładnie eksperci. Szczegóły znajdziecie w naszym artykule, w którym szerzej zajmujemy się tą sprawą.

Jak Strefa Czystego Transportu wpłynie na ceny samochodów? Eksperci nie mają wątpliwości
Podaj dalej

Jak Strefa Czystego Transportu wpłynie na rynek samochodów używanych? Ceny pójdą do góry, a eksperci to zbadali

Z badań przeprowadzonych przez ekspertów na samochodach europejskiej klasy emisji od Euro 3 do Euro 5, samochody z silnikami diesla potrafią emitować nawet 10 razy więcej tlenku i dwutlenku azotu w przedziale prędkości oscylującym od 20 do 90 kilometrów na godzinę. A to wszystko ma realne odzwierciedlenie w problemie zanieczyszczenia szczególnie na ruchliwych wjazdach do miast i ulic, które otoczone są wysokimi budynkami. Strefa Czystego Transportu zatem ma być rozwiązaniem, które mocno powalczy z tym problemem. W przyszłości plany zakładają powstanie takich stref w każdym mieście powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Czy tak się stanie i kiedy? Czas pokaże.

„Na podstawie naszego monitoringu obejmującego cały rynek samochodów używanych w Polsce oraz sprzedaży w samej sieci AAA AUTO, na razie nie jest widoczna zależność pomiędzy planowanymi strefami czystego transportu w Polsce a cenami aut czy też decyzjami klientów. Nie widać żadnego wymiernego efektu, nasza firma nie odczuwa tego w swojej sprzedaży, a klienci nie zastanawiają się nad tym przy wyborze samochodu. Natomiast, można się spodziewać, że w przyszłości, gdy strefy czystego transportu staną się liczniejsze, będą miały wpływ na ceny samochodów, które nie spełniają wymogów emisyjnych. Polski rynek jest bardzo duży i dlatego w obecnej sytuacji, gdy planowane są jak dotąd tylko dwie strefy czystego transportu, tego wpływu nie widać” – tłumaczy Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, Karolina Topolova, cytowana przez serwis MotoFakty.

Nie brakuje ofert na rynku wtórnym dla samochodów z silnikiem diesla. Właściciele chcą jak najszybciej pozbyć się uciążliwych pojazdów

diesel strefa czystego transportu
fot. pixabay

Analiza przeprowadzona przez firmę AAA Auto jasno pokazuje, że w 2023 roku w Polsce na rynku samochodów używanych oferowano aż 1 070 814 pojazdów z silnikiem diesla. 180 000 z nich miało więcej niż 18 lat. Ofert samochodów z silnikami zasilanymi benzyną było z kolei w 2023 roku 983 701, ale tych w wieku 27 lat i więcej było jednak bardzo mało, a to właśnie te pojazdy w przyszłości nie będą mogły wjechać do SCT. W związku z tym nie ujęto tych samochodów w zestawieniu.

Przeczytaj również