Na co trzeba zwrócić uwagę?
Wymiana oleju w skrzyni biegów ma spory wpływ na wydłużenie żywotności. Jeśli skrzynia po 100-120 tys. kilometrów już zaczyna sprawiać nam problemy, to bardzo możliwe, że jest to spowodowane zbagatelizowaniem opisywanego przez nas problemu. Skrzynie są drogie w naprawie, dlatego też nie warto ryzykować ich zniszczenia.
Olej w skrzyni ma za zadanie redukować tarcie, czyli jest to identyczna funkcja jak w jednostce napędowej. Wybór odpowiedniego rodzaju oleju nie jest jednak łatwym zadaniem. Na początku musimy zapoznać się ze wskazaniem producenta, który zarekomenduje nam wybór jednego z nich. Mimo tego możliwości i opcji jest bardzo dużo.
Postaw na porządne oleje ze sprawdzonego źródła
Jeśli posiadasz manualną skrzynie biegów, to w niej wypadałoby wymieniać olej co 100 tys. kilometrów. W zależności od modelu, przebieg ten może spaść nawet do 50-60 tys. Szukając oleju warto zwracać uwagę na symbole i cyfry na opakowaniach, które wskazują nam stopień lepkości. W przypadku „manuali” dostępne są oleje mineralne-ekologiczne oraz oleje syntetyczne-sztuczne. My rekomendujemy drugą z wymienionych opcji. Olej syntetyczno-sztuczny jest mniej ekologiczny od swojego rywala, ale wykonany jest z najnowszych technologii i jest o wiele skuteczniejszy w ochronie poszczególnych części od oleju mineralnego.
W przypadku automatu olej należy wymieniać co około 70 tys. km. Przy wyborze oleju należy wziąć pod uwagę jego jakość i lepkość, co pozwoli nam dopasować go do naszej skrzynki. Nie warto na pewno przy tym oszczędzać, ponieważ oleje z szemranego źródła szybciej tracą lepkość i narobią więcej problemów, niż pożytku.