Stacja tankowania wodoru w Rybniku. To już druga taka stacja w całej Polsce
Interia poinformowała, że w Rybniku powstała druga w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Jej oficjalne otwarcie przypadnie na poniedziałek, 30 października. Stacja znajduje się przy ulicy Budowlanych 6, bardzo blisko tamtejszego dworca komunikacji miejskiej. Wodór, który będzie dostarczany do stacji będzie pochodził ze źródeł odnawialnych. Rybnik decyzję o zainwestowaniu w wodorowe autobusy podjął już w marcu 2023 roku, kiedy to podpisano umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 20 autobusów NESO, które zaczęły już kursować w tym mieście w październiku. Każdy z autobusów jest klimatyzowany i wyposażony w ogrzewanie wodne. Autobus mieści minimum 86 osób, z czego 32 miejsca są siedzącymi.
Środki na zakup 20 autobusów wodorowych, które będą poruszały się po ulicach Rybnika otrzymano z dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ten sposób udało się pozyskać 45,5 mln zł dofinansowania. Jest to tym samym jedno z pięciu najwyższych w całym kraju dofinansowań, które zostały przyznane przez Fundusz w trwającym cały czas konkursie „Zielony Transport Publiczny”. To pokazuje, że skala projektu jest naprawdę wysoka.
Stacje tankowania wodoru mają zazwyczaj dwa dystrybutory. Jeden z nich ma ciśnienie 700 barów dla aut osobowych, z kolei drugi – 350 barów dla autobusów. Aktualnie cena za kilogram wodoru na stacji NESO wynosi około 70 złotych. Cena za 100 km przejechanych autem wodorowym wynosi około 50-60 złotych, w zależności od konkretnego modelu pojazdu. Do czerwca 2024 roku planowanych jest utworzenie czterech kolejnych stacji, które miałyby być zlokalizowane w Gdyni, Gdańsku, Wrocławiu i Lublinie.
Mieszkańcy Rybnika nie ukrywają zadowolenia z powodu wprowadzenia autobusów wodorowych
Zainteresowanie tematem wodorowych autobusów na terenie Rybnika było praktycznie od samego początku. „Bardzo dużo firm transportowych z terenu Rybnika już dopytuje się o możliwość tankowania wodoru i planują zakup takich pojazdów. Dzięki dofinansowaniu koszt autobusów wyniósł tylko 940 tysięcy złotych za sztukę, co oznacza, że były o ok. 500 tys. zł tańsze od autobusów zasilanych olejem napędowym, na które nie ma dotacji” – poinformował rybnicki magistrat.
To pokazuje, że całe przedsięwzięcie nie tylko cieszy się popularnością, co na dodatek będzie miało pozytywny wpływ na sferę klimatyczną. Można zatem połączyć przyjemne z pożytecznym. Ciekawe, kiedy w kolejnych miastach będziemy mogli korzystać z usług autobusów wodorowych, które na pewno w przyszłości będą stanowiły o sile miejskich komunikacji w naszym kraju. O kolejnych miastach, które zdecydują korzystać się z wodorowych autobusów, będziemy informować was na bieżąco. Wiele jednak wskazuje, że w 2024 roku liczba stacji wzrośnie. W kolejnych latach ma być ich tylko więcej. I bardzo dobrze!