Ceny samochodów elektrycznych znowu idą w górę. Ile trzeba zapłacić za "elektryka"?

Ceny samochodów elektrycznych idą w dół w wielu krajach, natomiast w Polsce i Czechach za elektryka nadal trzeba płacić sporo pieniędzy i wartości te nie ulegają większej zmianie. Jak wyglądają ceny w poszczególnych krajach i jak wygląda na ich tle Polska? Odpowiedzi na te i inne pytania poznacie oczywiście w naszym artykule.

Ceny samochodów elektrycznych znowu idą w górę. Ile trzeba zapłacić za „elektryka”?
Podaj dalej

Ceny samochodów elektrycznych różnią się w poszczególnych krajach. Chętnych na ich użytkowanie nie brakuje

Car Cost Index 2022 po raz siódmy w historii przeanalizował całkowity koszt posiadania i eksploatacji samochodów w 222 krajach europejskich. Z analizy LeasePlan wynika, że samochody elektryczne stają się bardziej konkurencyjne cenowo.

„Niskie koszty utrzymania stanowią koronny argument przy podejmowaniu decyzji o wyborze elektryka. Samochód elektryczny ma prostszą konstrukcję niż auto spalinowe, stąd koszty cyklicznej eksploatacji również są niższe. Koszty ładowania baterii w aucie stanowią 15% całkowitego kosztu posiadania pojazdu elektrycznego (TCO), podczas gdy dla samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym jest to odpowiednio 23% i 28%” – mówi Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska, cytowany przez MotoFakty.

Z raportu wynika jednoznacznie, że samochody elektryczne w każdym segmencie są w tej samej cenie lub tańsze względem TCO.

„Samochody elektryczne w Polsce podobnie jak w pozostałych krajach również stają się coraz bardziej konkurencyjne. Różnica pomiędzy średnim miesięcznym kosztem TCO samochodu spalinowego a elektryka w popularnym segmencie pojazdów kompaktowych (C & SUV-C) sięga 65 euro (ok. 300 złotych), w segmencie D 28 euro (ok. 130 zł). Rynek w Polsce rozkręcają dopłaty i inicjatywy rządowe. W 2022 r. wraz z uruchomieniem programu „Mój elektryk” staliśmy się bardziej świadomi i coraz chętniej otwieramy się na auta zeroemisyjne. Obecnie musimy mierzyć się wręcz z niewystarczającą podażą samochodów elektrycznych. Sieć ładowarek jest wciąż zbyt mała, ale staje się coraz mniejszą przeszkodą. Zwiększony zasięg w nowych modelach pozwala już na pokonanie do 500 km. A w 95% naszych podróży pokonujemy krótsze trasy. Przybywa również prywatnych punktów ładowania dostępnych w domach i biurach które – tak jak w przypadku naszej firmy – są oferowane klientom wraz z samochodem elektrycznym w pakiecie” – tłumaczy Rogier Klop w dalszej fazie swojej wypowiedzi.

Ile wynosi średni miesięczny koszt użytkowania samochodu? Zależy to od wielu czynników

samochody elektryczne ładowarki samochód łądowarka polska ile
fot. pixabay

W raporcie poznaliśmy też średni miesięczny koszt użytkowania samochodu. Ile on wynosi w poszczególnych regionach i od czego zależy?

„Koszty utrzymania samochodów nie kończą się na wydatkach na paliwo i ubezpieczenie. To także koszty rejestracji, płynów eksploatacyjnych, przeglądy i serwisy okresowe oraz koszty około użytkowe, czyli m.in. miejsce postojowe i opłaty parkingowe. Cena zakupu auta to dopiero punkt wyjścia do wyliczenia faktycznego kosztu, jaki ponosi kierowca. Przedsiębiorcy przyglądają się tym kosztom i coraz częściej decydują się na wynajem samochodu, by optymalizować koszty. Usługa wynajmu długoterminowego bardzo zyskała w oczach polskich przedsiębiorców również jako najlepsza forma finansowania elektryka” – zakończył Klop.

Przeczytaj również