Salony Volkswagena sprzedają nowe Polo za 57 tys. zł. Miniona generacja sprzedaje się tu tak dobrze, że nie ma mowy o emeryturze

Im bardziej spojrzymy na rynki samochodowe poza Unią Europejską, tym łatwiej uzmysłowimy sobie, że nowe auta z salonu nie muszą być bardzo drogie. Kolejnym tego przykładem jest Republika Południowej Afryki, gdzie salony Volkswagena obok najnowszego Polo, sprzedają też jego poprzednią generację (jako Polo Vivo). Nikt nie myśli o zakończeniu jego produkcji, bo z ceną ok. 57 tys. zł to jeden z najczęściej wybieranych modeli w RPA.

Volkswagen Polo Vivo
Podaj dalej

Nie chodzi o to, że Unia Europejska jest sama w sobie zła, ale o nieludzkie przeregulowanie. Z jednej strony kupujemy bardzo bezpieczne samochody, bo nawet najtańsze auta muszą mieć w standardzie chociażby szereg nowoczesnych systemów asystujących. Chociaż bez części z nich mogłoby być zdecydowanie taniej, ale niestety biedniejsza część społeczeństwa w krajach UE nie może liczyć na bardzo tanie auta.

Toyota Hilux
Toyota Hilux. // fot. materiały prasowe

Takich wymogów nie ma jednak w RPA, czyli największym rynku motoryzacyjnym w Afryce. Z danych NAAMSA wynika, że sprzedaż nowych aut stale tam rośnie. Od stycznia do sierpnia 2025 r. zarejestrowano tam niemal 270 tys. pojazdów (269 817 szt.). Oznacza to wzrost o 3 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Tylko w zeszłym miesiącu doszło aż 51 880 rejestracji, czyli o 18,7 proc. więcej niż rok temu.

Nowe, stare Polo wciąż na sprzedażowym podium

W rankingu najpopularniejszych aut w RPA królują pickupy. Najwięcej klientów ma zdecydowanie produkowana na miejscu Toyota Hilux. Po 8 miesiącach ma już 22 971 rejestracji, a drugi Ford Ranger – 16 632. Pozycję wicelidera rankingu próbuje odzyskać Volkswagen Polo Vivo (16 033 szt.). To właśnie wciąż produkowana poprzednia generacja (teraz nawet po dodatkowym liftingu), która w przeliczeniu kosztuje tam zaledwie 57 tys. zł. Choć w salonach jest już najnowsze Polo, to nie ma ono tylko klientów (6 330 szt.) co tani wariant.

Volkswagen Polo Vivo
Volkswagen Polo Vivo. // fot. materiały prasowe

Kandydatem do podium w tym kraju stał się Suzuki Swift (15 921 szt.), którego sprzedaż wzrosła prawie o połowę. Najpopularniejszym SUV-em jest tam Toyota Corolla Cross (14 268 szt.), która także powstaje w tym kraju. Z Top 5 wypadł pickup Isuzu D-Max (13 626 szt.), choć sprzedaje się lepiej niż rok temu. Pięciocyfrowe wyniki mają też już Hyundai Grand i10 (11 308 szt.) oraz Chery Tiggo 4 Pro (10 240 szt.). Top 10 uzupełniają Toyota Starlet (9 813 szt.) i Suzuki Fronx (8 896 szt.).

Toyota niekwestionowanym liderem

Sumując rejestracje wszystkich modeli, liderem południowoafrykańskiego rynku jest Toyota (93 908 szt.). Ma aż 24,6 proc. udziału w rynku i niemal dwa razy więcej rejestracji niż drugie Suzuki (47 252 szt.). Grupa Volkswagena (40 625 szt.), która kończyła zeszły rok na drugim miejscu, teraz jest trzecia. Czołowymi markami w RPA są też Hyundai (24 268 szt.) i Ford (22 279 szt.).

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również