Igor Szmidt Igor Szmidt 29.04.2019

Pierwsze kilometry testowe Volkswagena ID. R na Nordschleife

Pierwsze kilometry testowe Volkswagena ID. R na Nordschleife

Pierwsze kilometry testowe Volkswagena ID. R na Nordschleife

18 interakcji
Pierwsze kilometry testowe Volkswagena ID. R na Nordschleife

Po premierze jeszcze bardziej zaawansowanej technicznie wersji elektrycznego wyścigowego Volkswagena ID. R Romain Dumas przejechał pierwsze testowe okrążenia po 20,832-kilometrowej Północnej Pętli Nürburgringu.

ID. R jest sportową wizytówką przyszłej rodziny samochodów Volkswagena napędzanych energią elektryczną i ma podjąć próbę bicia rekordu przejazdu w kategorii aut elektrycznych na najbardziej wymagającym torze świata. Żeby Romain Dumas, który zasiądzie za kierownicą sportowego ID. R, mógł pobić rekord wynoszący dziś 6:45,90 minut, Volkswagen Motorsport stale doskonali wyczynowe auto. Od teraz każdy może odbyć wirtualny przejazd na słynnym torze – po raz pierwszy samochód wyścigowy został w tym samym czasie co oryginał zaprezentowany w postaci realistycznej symulacji komputerowej, którą można pobrać bezpłatnie.

– Trwa misja modelu ID. R jako wyczynowego przedstawiciela całej rodziny elektrycznych aut Volkswagena spod znaku ID – mówi Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport. – Również w 2019 roku ID. R pokaże, jak wielkie możliwości tkwią w elektrycznych układach napędowych, które budzą najwyższe emocje, a przy tym są nieszkodliwe dla środowiska. Północna Pętla toru Nürburgring to kolejny etap w podróży Volkswagena ID. R, który pełni dla marki rolę symbolu wskazującego na znaczenie elektrycznych napędów w sporcie samochodowym. Zobaczyć ID. R po raz pierwszy na Północnej Pętli będzie na pewno niezwykłym przeżyciem.

– To było wspaniałe doświadczenie po raz pierwszy poprowadzić ID. R na moim ulubionym torze – mówi kierowca Romain Dumas. – Prędkość ID. R w zakrętach jest znacznie wyższa niż w samochodach wyścigowych kategorii GT, którymi miałem okazję ścigać się na Północnej Pętli. Czuję się dobrze w kokpicie i to jest najważniejsze. Na tym torze jest więcej dużych nierówności niż na torach, na których do tej pory testowaliśmy ID. R. Dlatego skoncentrowaliśmy się na znalezieniu odpowiedniej charakterystyki amortyzatorów i optymalnego prześwitu auta, aby dostosować je do unikalnych wymagań Północnej Pętli Nürburgringu.

Elektryczny układ napędowy modelu ID. R osiąga moc 500 kW (680 KM) i został dostosowany do jedynej w swoim rodzaju charakterystyki toru na Północnej Pętli. Rolę magazynów energii pełnią dwa zestawy litowo-jonowych akumulatorów, skonstruowanych z wykorzystaniem doświadczeń z produkcji seryjnych aut elektrycznych Volkswagena. Zastosowana w nich technologia jest podobna do tej, jaka zostanie wykorzystana w przyszłych seryjnych modelach ID.

Nowe właściwości aerodynamiczne dzięki technologii z Formuły 1

Charakterystyczną cechą Volkswagena ID. R w najnowszej wersji są jego właściwości aerodynamiczne dostosowane do wysokich prędkości. – W zeszłym roku na krętej górskiej drodze na szczyt Pikes Peak i w rozrzedzonym powietrzu chodziło o uzyskanie jak największego docisku do podłoża – wyjaśnia François-Xavier Demaison, dyrektor techniczny Volkswagen Motorsport.

– Na Północnej Pętli ID. R będzie jechał ze średnią prędkością powyżej 180 km/h, a na prostych – nawet do 270 km/h. Dlatego wykorzystaliśmy zupełnie nowe rozwiązania aerodynamiczne posiłkując się systemem DRS znanym z Formuły 1, ponadto udoskonaliliśmy system zarządzania energią, który reguluje sposób oddawania mocy przez obydwa silniki elektryczne i odzyskiwania energii podczas hamowania.

Istotą systemu DRS (Drag Reduction System) jest sterowany hydraulicznie element tylnego spojlera Volkswagena ID. R, dzięki któremu Romain Dumas może jednym przyciskiem zmniejszyć opór powietrza o około 20 procent. – W przeciwieństwie do Formuły 1 system DRS w Volkswagenie ID. R nie jest wykorzystywany podczas wyprzedzania, lecz do zwiększania efektywności auta – wyjaśnia Demaison. – ID. R ma bardzo wydajny układ napędowy, a DRS pozwala wykorzystać jego moc zużywając energię w taki sposób, żeby wystarczyło jej do pokonania całej Północnej Pętli.

Cyfrowa premiera: ID. R-em można jeździć wirtualnie nawet po Północnej Pętli

Nie tylko Romain Dumas będzie miał możliwość poprowadzić Volkswagena ID. R po słynnym torze. Miłośnicy wyścigów też już mogą zmierzyć się wirtualnie z profesjonalnymi kierowcami. Z okazji światowej premiery nowej wersji modelu ID. R Volkswagen udostępnił internetową grę na bezpłatnym symulatorze wyścigów RaceRoom.

Na liczącą 20,832 km Północną Pętlę gracze mogą w niej wyruszyć nawet za kierownicą ID. R i zmierzyć się z Romainem Dumasem – jeśli chcą, także korzystając z okularów Virtual Reality. Komputerowy pojazd przygotowano zgodnie z parametrami oryginalnego ID. R, a inżynierowie z Volkswagen Motorsport przekazali twórcom gry szczegółowe informacje na temat specyfiki jazdy elektrycznym autem sportowym, by każdy mógł na domowym komputerze jak najbardziej realnie poczuć radość z jazdy takim samochodem.

Przeczytaj również