Igor Szmidt Igor Szmidt 05.10.2023

Nowy ogromny SUV z Japonii pali tylko 0,8 l/100 kilometrów. Sprawdzamy te liczby w prawdziwym świecie

Nowy ogromny SUV z Japonii pali tylko 0,8 l/100 kilometrów. Sprawdzamy te liczby w prawdziwym świecie

Nowy ogromny SUV z Japonii pali tylko 0,8 l/100 kilometrów. Sprawdzamy te liczby w prawdziwym świecie

honda-crv-suv

Kultowy SUV Hondy doczekał się szóstej generacji. CR-V istnieje na rynku już od 1995 roku i może poważnie rościć sobie pretensje do wynalezienia tego segmentu lub przynajmniej jego światowego spopularyzowania. Dziś SUV-y sprzedają się na całym świecie w sześciocyfrowych liczbach, a dla Japończyków to chleb powszedni. Sprawdziliśmy nowego kultowego SUV-a w malowniczym Porto. 

Nowy SUV Hondy ma sporo nowości, ale nie zrywa z tradycją

W ujmująco zwariowany sposób CR-V oznacza „comfortable runabout vehicle”, czyli po prostu wygodny pojazd do poruszania się. Szósta generacja SUV-a jest jednak bardziej ekskluzywna, co jest zgodne z dążeniem japońskiego producenta do stworzenia bardziej eleganckiego, minimalistycznego języka projektowania. SUV jest duży, ale nie narzucający się. Z boku wciąż można rozpoznać go jako CR-V, choć w oczy rzuca się duża osłona chłodnicy. 

Duża zmiana dotyczy komory silnika. Poprzednia generacja była wyłącznie hybrydowa, a nowa ma także pierwszy hybrydowy układ typu plug-in. Do wyboru mamy dwa układy napędowe: tradycyjny hybrydowy oraz plug-in.

Obydwa są wyposażone w 2,0-litrowy silnik benzynowy o mocy 146 KM w połączeniu z silnikiem elektrycznym o mocy 181 KM. Silnik elektryczny jest łączony ze skrzynią biegów przy użyciu technicznych sztuczek Hondy. Hybrydowy układ napędowy jest znany z niedawnych zastosowań w modelach Civic i Jazz.

Niskie spalanie nawet w górskich warunkach

Automatyczna skrzynia biegów w modelu PHEV posiada dwustopniową blokadę zapewniającą maksymalną wydajność, a także umożliwia zablokowanie silnika spalinowego na kołach, co zapewnia użyteczny uciąg wynoszący 1500 kg. W przeciwnym razie PHEV pokona około 83 km na akumulatorze 17,7 kWh, ale nie ma szybkiego ładowania CCS, więc najlepiej sprawdzi się dla tych, którzy mają gdzie naładować akumulator w domu.

Mimo górskich tras w okolicach Porto, samochód wyłącznie na elektrycznym napędzie przejechał nieco ponad 70 kilometrów. Naszym zdaniem to świetny wynik w zupełności wystarczający do codziennych podróży do pracy. 

CR-V szóstej generacji przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,0–9,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi około 200 km/h. Hybryda osiąga spalanie na poziomie 6 l/100 kilometrów, podczas gdy plug-in hybrid może spalać nawet 0,8 l/100 kilometrów przy naładowanych bateriach. Co ciekawe, nawet przy w pełni rozładowanej baterii spalanie tej wersji będzie tylko o 0,2 l/100 kilometrów większe niż tradycyjnej hybrydy. 

Skrót CR-V wciąż prawdziwy

Nowy SUV Hondy jest bardziej praktyczny niż kiedykolwiek wcześniej. Chociaż nadal nie ma opcji siedmiomiejscowej, co wydaje się przeoczeniem. W tym samochodzie jest o 80 mm dodatkowej długości, z czego połowę przypada na rozstaw osi, z czego 16 mm przypada na miejsce na nogi pasażera z tyłu. Miłym akcentem dla pasażerów z tyłu jest to, że oparcia tylnych siedzeń odchylają się do 10 stopni w ośmiu stopniach, w zależności od tego, jak bardzo chcesz się zrelaksować. 

Możemy także przesunąć tylną kanapę o 190 mm, choć bagażnik już „w standardzie” jest sporych rozmiarów z około 600 litrami przestrzeni. W modelu plug-in jest jeszcze więcej przestrzeni, gdyż w akumulator jest tu umieszczony pod podłogą kabiny. 

CR-V zdobył rzeszę fanów kładąc nacisk na praktyczność wnętrza i prowadzenie przypominające zwykły samochód osobowy. Najnowszy SUV nie ingeruję w tę formułę i z pewnością będzie kolejnym hitem japońskiego producenta. 

Przeczytaj również