Nie ma czasu na odpoczynek. GP Sao Paulo już w ten weekend!

Nie ma czasu na odpoczynek. GP Sao Paulo już w ten weekend!

Nie ma czasu na odpoczynek. GP Sao Paulo już w ten weekend!

Nie ma czasu na odpoczynek. GP Sao Paulo już w ten weekend!

Po fascynującym weekendzie w Meksyku zespoły i kierowcy Formuły 1 nie mają chwili wytchnienia i już od piątku będą rywalizować w Grand Prix Sao Paulo. Jakby presji czasu było za mało, to czeka nas weekend ze sprintem kwalifikacyjnym.

Grand Prix Sao Paulo jest niczym innym jak rywalizacją na brazylijskim torze Interlagos. Pierwszy raz kierowcy mieli okazję walczyć w południowoamerykańskim kraju w 1972 roku. Impreza wówczas jeszcze nie stanowiła rundy mistrzostw świata, a najszybszy był Carlos Reutemann za kierownicą Brabhama z silnikiem Forda. Już rok później jednak tor Interlagos gościł stawkę mistrzostw świata. Historycznym triumfatorem został ku uciesze lokalnych kibiców Emerson Fittipaldi, który powtórzył swój wyczyn również w sezonie 1974.

Rywalizacja w Brazylii głównie odbywała się na wspomnianym torze Interlagos. Drugim obiektem, który organizował Grand Prix Brazylii był tor Jacarepagua. Zawodnicy walczyli na nim w 1978 roku oraz w latach 1981-1990. Rekordzistą imprezy pod względem liczby triumfów jest Alain Prost. Francuz był najlepszy aż sześć razy (1982, 1984, 1985, 1987, 1988, 1990). Z obecnej stawki najwięcej zwycięstw ma Sebastian Vettel, który znajduje się na czwartym miejscu w klasyfikacji wszech czasów. Niemiec wygrywał trzykrotnie i jego osiągnięcie w ten weekend może wyrównać Lewis Hamilton.

Wśród konstruktorów dwunastoma triumfami może pochwalić się McLaren. Jedenaście zwycięstw ma w swoim dorobku Ferrari. Red Bull i Mercedes, którzy zaciekle walczą o mistrzowskie tytuły odpowiednio pięć i cztery razy mogli smakować zwycięskiego szampana. Ferrari w historii było najlepszym dostawcą silników i przewodzi klasyfikacji wszech czasów z jedenastoma triumfami. Dziesięć razy wygrywały auta z silnikiem Renault, a dziewięć z motorem Forda.

Tor Interlagos powstał już w 1938 roku, a konstruktorzy wzorowali się na brytyjskim Brookland, amerykańskim Roosevelt Raceway i francuskim Montlhery. Obecnie wyścigowa nitka mierzy 4309 metrów i składa się z piętnastu zakrętów. W najbliższy weekend kierowcy będą mogli korzystać z dwóch stref DRS. Pierwsza została wyznaczona na prostej start-meta, a druga miedzy zakrętami 3 i 4.

Wraz ze zmianą nazwy z Grand Prix Brazylii na Grand Prix Sao Paulo zdecydowano się również na zastosowanie nowego harmonogramu weekendu. Już w piątek po godzinnym treningu odbędą się kwalifikacje. Sobota będzie stała pod znakiem drugiego treningu i sprintu kwalifikacyjnego. Niedziela to już tradycyjnie właściwy wyścig podczas którego kierowcy przejadą 71 okrążeń.

Przeczytaj również