Szybki, mocny i pełen charakteru SUV kładzie nacisk na emocje z jazdy. Cupra Formentor z nowym logo „VZ5” ma 5-cylindrowy silnik i mnóstwo „bebechów” rodem z Audi RS3. Jeśli Cupra, to właśnie taka.
Cupra z nowym logo i wnętrznościami Audi RS3! Potężny SUV z silnikiem, jakich dziś już nie robią - ma niespotykane liczby
Cupra z wnętrzem Audi RS3
Sześć miesięcy po premierze Formentora, Cupra zwieńczyła swoją pierwszą samodzielną linię modelową specjalnym VZ5. Pod jego maską pracuje 5-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra, który pochodzi bezpośrednio z Audi RS3. Dzięki mocy 385 KM, jest to najmocniejszy SUV w historii Cupry. Możemy porównać go do 310-konnego, czterocylindrowego silnika o pojemności 2 litrów stosowanego w VZ 310.
Cupra poinformowała, że produkcja VZ5 będzie ograniczona do zaledwie 7000 sztuk. Szereg subtelnych zmian stylistycznych pozwala wizualnie odróżnić go od topowego Formentora. Wśród nich znajdziemy m. in. przeprojektowany przedni zderzak z bardziej wyrazistym splitterem z włókna węglowego i szerszymi nadkolami.
Takich silników już nie robią
Z tyłu, Cupra wyposażyła swój flagowy model w nowy zderzak z unikalnym dyfuzorem i poczwórnymi rurami wydechowymi. VZ5 jest również wyposażony w unikalne, 20-calowe koła i ma ulepszone hamulce opracowane przez japońskich specjalistów Akebono. Mają one sześciotłoczkowe zaciski działające na tarczach o średnicy 375 mm.
Wewnątrz znajduje się specyficzna dla modelu kierownica i mocno wyprofilowane sportowe fotele. Wraz z nowymi elementami wykończenia w charakterystycznym dla Cupry miedzianym kolorze, są też inne subtelne zmiany. Kabina przypomina jednak bardziej Audi, aniżeli Seata, jeżeli chodzi o jakość materiałów i sposób ich spasowania.
Układ napędowy VZ5 jest ściśle powiązany z układem napędowym trzeciej generacji Audi RS3. Wraz z poprzecznie montowanym, 5-cylindrowym silnikiem benzynowym, SUV w standardzie ma też 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynię biegów z łopatkami. Jest też nowo opracowany układ napędu na cztery koła z rozdzielaczem momentu obrotowego, który wykorzystuje dwa mechanizmy różnicowe.
Ogromna moc i tryb drift
Cupra twierdzi, że VZ5 może wykorzystywać moc szybciej i bardziej intuicyjnie niż VZ 310, który wykorzystuje starszy system Haldex. Kluczem do zmian wprowadzonych przez Torque Splitter jest możliwość indywidualnego podziału napędu na każde z tylnych kół. To z kolei pozwoliło umieścić w samochodzie… tryb driftu! Pozostałe tryby to komfort, sport, Cupra i off-road.
Jak można się było spodziewać, podwozie Formentora VZ5 zostało przestrojone, aby poradzić sobie z dodatkowymi rezerwami mocy. Przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona i czterowaqaczowe tylne zawieszenie dają 10 mm redukcję jazdy w porównaniu z innymi modelami Formentora. Przednie koła mają też większe ujemne pochylenie, a sprężyny i amortyzatory są opisane jako unikalne dla VZ5.
Sportowe intencje tego SUV-a są jasne od samego początku. Ale nie tylko w jeździe, która jest dość stanowcza nawet w bardziej wybaczających trybach jazdy. Jednak to silnik bardziej niż cokolwiek innego kształtuje charakter jazdy. Przy ogromnym momencie obrotowym dostępnym między 2250 a 5700 obr/min samochód pozwala na jazdę po mieście przy niskich obrotach z angażującą elastycznością i odpowiednim dźwiękiem wydechu.
Samochód nadaje się więc do codziennej jazdy, ale po przełączeniu w tryb Sport, VZ5 zapewnia wybuchowe przyspieszenie wraz z naprawdę niezapomnianą ścieżką dźwiękową. Pięciocylindrowy silnik jest tak muskularny, jak sugerują to jego liczby, zapewniając ogromną dynamikę od dołu. W każdych warunkach jest dużo bardziej żwawy niż czterocylindrowy silnik w VZ 310.