Dlaczego to producent opon Michelin przyznaje najbardziej prestiżowe wyróżnienia dla restauracji?

Dlaczego to producent opon Michelin przyznaje najbardziej prestiżowe wyróżnienia dla restauracji?

Dlaczego to producent opon Michelin przyznaje najbardziej prestiżowe wyróżnienia dla restauracji?

Dlaczego to producent opon Michelin przyznaje najbardziej prestiżowe wyróżnienia dla restauracji?

Jeżeli w kontekście restauracji tylko słyszeliście o tzw. „gwiazdkach miszelina”, to możecie nie zdawać sobie sprawy, że to prestiżowe wyróżnienie przyznaje nie kto inny, a producent opon Michelin.

Dla wielu osób może to być niemałe zaskoczenie. W końcu francuską markę kojarzymy głównie z ogumieniem (to największy producent na świecie – przyp. red.). Jej produkty znajdziemy na wszystkich samochodach fabrycznych w WRC. W dziedzinie opon to niekwestionowany lider.

Jednak to o dobrą opinię firmy oponiarskiej zabiegają restauracje, aspirujące do miana najlepszych. Jak zatem producent ogumienia stał się wiarygodnym wyznacznikiem jakości w gastronomii? To nie kwestia kilku ostatnich lat. Ta ciekawa historia sięga aż XIX wieku.

XIX-wieczna apka

Wyszukanie dziś restauracji w pobliżu, wraz z oceną i opiniami jest banalnie proste. Przykładowo uruchamiamy w telefonie aplikację Mapy Google i szybko weryfikujemy, czy coś nam faktycznie odpowiada.

Gdy 130 lat temu w Clermont-Ferrand bracia Andre i Edouard Michelin zaczęli produkcję opon, o takich udogodnieniach nie było mowy. Wówczas po francuskich drogach jeździło nieco ponad 3000 samochodów. Chcąc bardziej spopularyzować ten rodzaj lokomocji (wymagający ich produktów) podjęto decyzję o wydawaniu podręcznego przewodnika, z którym przyjemniej by się podróżowało.

Szacunek należy kupić

Pierwszy egzemplarz ukazał sie w 1900 r. W środku znajdowały się mapy, wyszczególnione miejsce, gdzie można zatankować paliwo, coś zjeść lub znaleźć nocleg (oraz oczywiście jak zmienić oponę w samochodzie). Przez pierwsze dwie dekady książeczka ukazywała się za darmo. To się jednak zmieniło, gdy sam Andre Michelin odwiedził sklep z oponami i ujrzał jak jego dzieło stanowi tylko podpórkę dla stołu warsztatowego.

W myśl zasady, że „człowiek naprawdę szanuje to, za co zapłacił” w 1920 r. wydano nowy przewodnik Michelin. Tym razem był on oferowany za 7 franków. Nie była to jednak jedyna zmiana. Zawartość oferowała m.in. listę hoteli w Paryżu, listę restauracji z podziałem na kategorie. Zrezygnowano także z reklam!

Szpiegostwo w ramach obiadu

Przewodnik okazał się strzałem w dziesiątkę. Na znaczeniu zyskiwała zwłaszcza sekcja restauracyjna. W celu jeszcze większej wiarygodności bracia Michelin zaczęli zatrudniać tzw. klientów incognito. Znani dziś jako inspektorzy Michelin osobiście weryfikowali kuchnię danego lokalu, nie uprzedzając restauratorów o swoich zamiarach.

Tym sposobem w 1926 r. rozpoczęto klasyfikowanie restauracji, przyznając im gwiazdki. Pięć lat później wprowadzono hierarchię jednej, dwóch i trzech gwiazdek. Natomiast w 1936 r. sprecyzowano kryteria, jakie musi spełnić lokal, aby być wyróżnionym.

Co ocenia Michelin?

Wyróżnienia nie wiążą się jedynie z gwiazdkami. Lokale mogą zdobyć także inne prestiżowe oznaczenia.

    • Sztućce Michelin (oryg. Michelin Plate) – teoretycznie najmniej cenne wyróżnienie, ale jednak warte uwagi. Należy pamiętać, że samo znalezienie się w przewodniku jest potwierdzeniem tego, że inspektorzy spotkali się w danym lokalu z jedzeniem o wysokiej jakości. Tutaj dodatkowo docenili miejsce pod względem atmosfery i obsługi. Gradację tego wyróżnienia stanowi liczba sztućców. W Polsce najwięcej, bo aż 4 otrzymał warszawski Amber Room (mniejszą liczbę ma wiele innych lokali z Warszawy i Krakowa).
    • Bib Gourmand – nazwa wyróżnienia pochodzi o popularnego „ludzika Michelin”, który nazywa się Bibendum (zaczerpnięto je z łacińskiej sentencji Horacego Nunc est bibendum, co oznacza Pora pić!). Przyznanie go stanowi informację o znakomitym stosunku ceny do jakości. Taki posiłek musi zawierać dwa dania obiadowe, lampkę wina i deser bez przekroczenia budżetu 40$ na osobę (ok. 150 zł). W Polsce ten status posiadają warszawskie Alewino.pl, Kieliszki na Próżnej, Brasserie Warszawska, Butchery & Wine oraz krakowskie Zazie Bistro.
    • Jedna gwiazdka Michelin – otrzymują ją restaurację uznane za bardzo dobre w swojej kategorii. Opisuje się je jako te, które oferują niezmiennie wysoką jakość oraz warte odwiedzenie, jeżeli jest się w danym mieście. Do tej pory tylko dwie polskie restauracje otrzymały tak wysokie odznaczenie, obie z Warszawy (Atelier Amaro, a także Senses).
    • Dwie gwiazdki Michelin – kuchnia tak ocenionej restauracji jest uznawana za wartą choćby nadrobienia drogi do niej. Doceniana jest nie tylko jakość żywności, ale i umiejętne i staranne przygotowanie.

 

  • Trzy gwiazdki Michelin – najwyższym wyróżnieniem obdarowuje się restauracje warte specjalnej podróży tylko do nich. Michelin chwali je za bardzo dobre odżywienie gości przy jednocześnie znakomitym i charakterystycznym dla nich zaserwowaniu potraw z doskonałych składników.

Tylko dla snobów?

Niekiedy można spotkać się z krytyką przewodnika Michelin za to, że promuje jedynie bardzo drogie lokale. W dodatku większość we Francji. Jednak w 2016 r. gwiazdki otrzymały 2 singapurskie bary uliczne. „Budki” doceniono wówczas za jakość składników, technikę gotowania, a także emocje, które wkładają w każde przygotowane przez siebie danie.

Obecnie przewodnik Michelin ma w swojej kartotece ponad 40 000 restauracji z 24 krajów położonych na 3 kontynentach. Od 1926 r. sprzedano już ponad 30 milionów egzemplarzy Michelin Guide.

Przeczytaj również