Igor Szmidt Igor Szmidt 18.06.2020

Dlaczego Porsche 718 Boxster jest fajniejszym, młodszym bratem droższej 911?

Przejdź do dyskusji

Dlaczego Porsche 718 Boxster jest fajniejszym, młodszym bratem droższej 911?

Dlaczego Porsche 718 Boxster jest fajniejszym, młodszym bratem droższej 911?

Dlaczego Porsche 718 Boxster jest fajniejszym, młodszym bratem droższej 911?

Słyszycie Porsche, myślicie – 911. Widzicie je na ulicy, obracacie się, ale… Musicie wytężyć mocniej wzrok. Faktycznie! Przecież to 718 Boxster. Samochód o ponad połowę tańszy od kultowej 911 potrafi równie mocno wprawić w zachwyt kierowcę i pasażera, a w centrum miasta cieszy się tak samo dużym zainteresowaniem przechodniów. Jak to możliwe? To bardzo proste! 

718 vs 911?

Gdy rząd zniósł zakazy swobodnego przemieszczania się, do naszej redakcji trafiły odpowiednio Porsche 911 Carrera 4S, którą kilka tygodni później zastąpiło Porsche 718 Boxster. I wiecie co? Po prawie tygodniowej przygodzie z najbardziej sportowym modelem niemieckiej marki podchodziliśmy do mniejszego Boxstera z delikatną rezerwą. „Jasne, super. To wciąż Porsche. Ale na pewno nie będzie takiej frajdy, jak w 911”. Oj, jak bardzo się myliliśmy. 

Sporo gadżetów do zabawy!

718 Boxster wyposażony jest w bazowy silnik o mocy 300 koni mechanicznych, który daje możliwość wykorzystania jego potencjału w pełni. Od 2020 roku Porsche oferuje pakiet Sport Chrono w standardzie, co jest niezwykle miłym gestem w stronę klientów marki z Zuffenchausen. 

Nasz mały roadster dysponował więc chronografem do mierzenia czasów okrążeń, selektorem trybu jazdy zamontowanym na kierownicy, aktywnym układem napędowym, który usztywnia się przy bardziej dynamicznej jeździe, aby w pełni kontrolować masę silnika i przekładni. W standardzie znalazły się również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz aktywne sportowe zawieszenie PASM obniżone o 20 mm. 

Boxster od zawsze kojarzył się nam z wciągającym i ekscytującym samochodem. Tutaj kierowca nie skupia się na całkowitej mocy, ani związanych z nią liczbach. To, co daje nam samochód, to czysta frajda z jazdy. Kiedy już odpalasz silnik i ruszasz w trasę, po prostu wciskasz gaz do dechy i w zaledwie 4,2 sekundy przyspieszasz do 100 km/h. Nie musisz myśleć, czy masz 500 koni, 600, czy 700. To, co masz, jest idealnie wyważone. 

…ale jak to jeździ!

718 oferuje niesamowicie precyzyjną kontrolę kół i karoserii, co jest dosyć niezwykłe dla samochodu z otwartym dachem. Szczerze? Jeździliśmy w przeszłości również 718 Cayman (to ten sam samochód, ale z twardym dachem) i nawet przy bardziej dynamicznej jeździe, nie da się wyczuć różnicy w sztywności samochodu. 

Wszystko dla kierowcy

Wnętrze kabiny również zaprojektowano w ten sposób, aby kierowcę nakłonić do maksymalnego skupienia. Mamy tu opcję wyłączenia kontroli trakcji i stabilności, przycisk do otwarcia wydechu, który dostosowuje obroty do redukcji, są też tryby jazdy umieszczone na kierownicy. Chciałbyś schować gdzieś swój telefon? Najlepiej, jeśli będziesz trzymał go w spodniach, bo tutaj nie ma miejsca na takie rzeczy. 

Wrażenia z jazdy 718 Boxster są niezwykle wciągające. Pomocne są szczegółowe wyczucie kierownicy, ogromna przyczepność, która w dużej mierze pochodzi także z opon Michelin Pilot Sport 4S, równowaga podwozia i entuzjastyczna reakcja silnika. 

Może i znajdą się szybsi…

Porsche 718 Boxster jest jednym z najlepszych samochodów sportowych dostępnych na rynku, jeśli faktycznie szukasz takiego auta, które pozwoli ci się cieszyć jazdą. Jasne, w sprincie spod świateł na pewno znajdą się szybsi, ale przecież nie o to ci chodzi. Boxster jest szybki, zwinny i niezwykle precyzyjny w sposobie komunikacji z kierowcą. Jeśli odpowiednio go wykorzystasz, na torze, czy zamkniętym odcinku drogi, na pewno pokonasz dużo mocniejsze samochody.

A jeśli zależy ci też na tym, żeby przykuwać uwagę przechodniów i nie móc przejechać przez miasto niezauważonym, Boxster zapewnia to w równie dobrym stopniu, co mocniejsza i droższa (dwukrotnie) 911. 

Rzut oka na cennik

Cena katalogowa Porsche 718 Boxster wynosi 252 000 zł, co w porównaniu do 911-ki stanowi równo połowę. Czy dostajemy za to połowę mniej? Absolutnie nie! Samochód jest rasowym Porsche, małym, sportowym samochodem, który potrafi wywołać taki sam, a może i większy uśmiech na twarzy kierowcy. Za którym z tych samochodów będziemy tęsknić bardziej? Coż, to już temat na zupełnie inny materiał.

zdjęcia: Rafał Łakus

 

 

 

Przeczytaj również