- Hubert Ptaszek i Maciek Szczepaniak rozpoczynają rywalizację w piątej rundzie tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata
- Załoga The Ptock jest już po dwóch dniach zapoznania i odcinku testowym
- Hubert Ptaszek dojeżdża do mety SSS1 Lousada z niewielką stratą 2,1 sekundy do Elfyna Evansa, fabrycznego kierowcy M-Sportu
- Jutro na polską załogę czeka osiem odcinków specjalnych o łącznej długości ponad 130 kilometrów
Polski zespół zameldował się w Portugalii już w niedzielę, a w poniedziałek przystąpił do oficjalnej sesji testowej WRC 2. Za kierownicą Skody Fabii R5 23-letni zawodnik szukał optymalnych ustawień zawieszenia, a także sprawdzał jak właściwie dobrać opony.
We wtorek i środę 79. załóg zgłoszonych do portugalskiej rundy przystąpiło do zapoznania z trasą, które jak już wielokrotnie podkreślał doświadczony pilot Huberta – Maciek Szczepaniak, ma kluczowy wpływ na dalszy przebieg rywalizacji.
Podczas tych dwóch dni Hubert z Maćkiem przejechali całą trasę rajdu za kierownicą cywilnego samochodu, przygotowując i udoskonalając notatki i opis trasy. Tutaj pomocna była wiedza zdobyta przez Maćka Szczepaniaka w ubiegłym roku, kiedy doświadczony pilot jeździł jeszcze u boku Roberta Kubicy.
Czwartek stał pod znakiem odcinka testowego, który dla zawodników WRC 2 rozpoczął się dokładnie o godzinie 10:00 polskiego czasu. Jest to swoista rozgrzewka przed rozpoczęciem właściwej rywalizacji.
Hubert pokonał trasę „shakedownu” trzykrotnie, finiszując z czasem 3:26.2 uzyskanym podczas drugiego przejazdu. Ten rezultat pozwolił mu na zajęcie 12. miejsca. Stawka była bardzo konkurencyjna, a Polak wyprzedził takich zawodników jak Quentin Gilbert, czy Abdulaziz al-Kuwari.
Do właściwej rywalizacji Hubert przystąpił tuż po 20:00 i stanął na starcie super odcinka specjalnego Lousada jako pierwsza para z Elfynem Evansem, fabrycznym kierowcą zespołu M-Sport. 23-letni zawodnik z Torunia pokazał efektowną jazdę i bez żadnych kłopotów dojechał do mety jedynego dzisiejszego odcinka ze stratą 2,1 sekundy do brytyjskiego zawodnika.
Hubert Ptaszek: – Na zapoznaniu wykonaliśmy swoją pracę, wszystko przebiegało po naszej myśli. Podobają mi się tutejsze odcinki – w porównaniu do Rajdu Argentyny jest tu trochę łatwiej, ponieważ nie musimy na każdym kroku myśleć o zachowaniu auta w jak najlepszej kondycji, tylko możemy skupić się na jak najszybszej jeździe. To co jest w zeszycie jest bezcenne i musimy to teraz dobrze wykorzystać.
Klasyfikacja WRC 2 po Rajdzie Argentyny
Poz Kierowca
1 Elfyn Evans 62
2 Hubert Ptaszek 42
3 Nicolas Fuchs 37
4 Armin Kremer 28
5 Teemu Suninen 25
6 Pontus Tidemand 18
7 Abdulaziz Al-Kuwari 15
8 Quentin Gilbert 15
9 Esapekka Lappi 15
10 Max Rendina 15
Harmonogram 50. Rajdu Portugalii
Czwartek, 19 maja
OS 1 SSS Lousada 3,36 km 20:01
Piątek, 20 maja
OS 2 Ponte de Lima 1 27,44 km 10:30
OS 3 Caminha 1 18,03 km 11:14
OS 4 Viana do Castelo 1 18,70 km 12:03
OS 5 Ponte de Lima 2 27,44 km 16:39
OS 6 Caminha 2 18,03 km 17:23
OS 7 Viana do Castelo 2 18,70 km 18:12
OS 8 Porto Street Stage 1 1,85 km 20:03
OS 9 Porto Street Stage 2 1,85 km 21:00
Sobota, 21 maja
OS 10 Baiao 1 18,66 km 10:42
OS 11 Marao 1 26,31 km 11:24
OS 12 Amarante 1 37,67 km 12:52
OS 13 Baiao 2 18,66 km 16:32
OS 14 Marao 2 26,31 km 17:14
OS 15 Amarante 2 37,67 km 18:42
Niedziela, 22 maja
OS 16 Vieira do Minho 1 22,47 km 08:04
OS 17 Fafe 1 11,19 km 10:08
OS 18 Vieira do Minho 2 22,47 km 11:04
OS 19 Fafe 2 (Power Stage) 11,19 km 13:08
Ciekawostki Rajdu Portugalii
- Pierwsza edycja rajdu odbyła się w roku 1967, natomiast w kalendarzu mistrzostw świata portugalska runda zawitała dokładnie 6 lat później podczas inauguracji tego cyklu
- Rajd Portugalii stracił swoje miejsce w kalendarzu po sezonie 2001, gdy katastrofalna pogoda całkowicie zepsuła widowisko
- W harmonogramie jubileuszowej 50. edycji rajdu znalazł się nowy, niemalże 2-kilometrowy odcinek uliczny w centrum Porto, który kierowcy pokonają dwukrotnie na koniec piątkowej pętli
- Kamienie i głębokie koleiny wprowadzą element hazardu w drugich przejazdach danego oesu – zespoły będą musiały rozważyć podniesienie zawieszenie, celem uniknięcia uszkodzeń mechanicznych
- W roku 2009 na trasie Rajdu Portugalii doszło do spektakularnego wypadku Jari-Matti Latvali. Fin rolował swoim Focusem RS WRC 17 razy!
- Sebastien Ogier stanie przed szansą wyrównania rekordu liczby zwycięstw (pięć) należącego do Markku Alena