Jaki filtr w samochodzie trzeba wymienić?
Tutaj odpowiedź jest bardzo krótka i treściwa – każdy. Wbrew pozorom filtrów nie ma dużo, ale każdy pełni niezwykle istotną rolę w całym pojeździe. Filtr oleju usuwa wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia z oleju silnikowego. Powinno się go wymieniać regularnie co około 15 tysięcy przejechanych kilometrów. Filtr paliwa z kolei dba o to, aby nie przedostały się żadne potencjalne zanieczyszczenia z benzyny czy oleju napędowego do układy samochodu. Tutaj wymiany się dokonuje co około 40 tysięcy kilometrów.
Niezwykle istotną, choć może na pierwszy rzut oka niepozorną rolę odgrywa filtr powietrza. Jego zadaniem jest wyłapywanie wszystkich zanieczyszczeń z powietrza zasysanego do silnika. Te mogłyby przyczynić się do zmniejszenie wydajności silnika, a nawet jego uszkodzenia. Wymiana powinna nastąpić nie później niż po przejechaniu 25 tysięcy kilometrów. Jednym z ostatnich filtrów jaki znajduje się w pojeździe jest filtr kabinowy. To on dba o to, aby powietrze którym oddychamy prowadząc samochód było czyste, bez kurzu, pyłu, spalin i pyłków roślinnych. Ten filtr należy wymienić najlepiej co około 30 tysięcy kilometrów.
Kierowcy jeżdżący samochodem z instalacją gazową mają na głowie jeszcze dwa dodatkowe filtry – fazy stałej i lotnej. Pierwszy wspomniany odpowiada za wyłapywanie cząsteczek wody, pary oleju i innych zanieczyszczeń. Z kolei drugi eliminuje zanieczyszczenia chemiczne i mechaniczne. Kolejno wymienia się je co 15 i 30 tysięcy kilometrów.
Ile kosztuje dany filtr i jego wymiana?
Kierowcy w żadnym wypadku nie powinni oszczędzać na wymianach filtrów. Tym bardziej, że nie są to duże koszty, a znacznie drożej będzie, gdy zatkany filtr przyczyni się do usterki innego elementu w pojeździe. Biorąc pod uwagę ceny w warsztatach w 2023 roku można wyliczyć średnią, jaką oczekują mechanicy za daną usługę. Są to już podane ceny danego filtru wraz z robocizną:
- filtr oleju – 100 złotych
- filtr paliwa – 100 złotych
- filtr kabiny – 100 złotych
- filtr powietrza – 150 złotych
- filtry LPG – po 150 złotych
Choć są to kwoty uśrednione, to jednak jak widać nie są one takie, które mogą powalić i mocno obciążyć domowy budżet. To mocny argument w kontekście tego, czy warto ”świadomie” zapominać o wymianach tych elementów. Zdecydowanie lepiej zgodnie z harmonogramem udać się na warsztat i o czasie dokonać wymiany filtra. To wpłynie znacząco na poprawę jakości jazdy, a także naszego zdrowia i samopoczucia w podróży. Przy okazji to zawsze dobry argument, aby mechanik rzucił okiem na nasz samochód i doradził, na co warto zwrócić uwagę w najbliższym czasie.