Płyn do chłodnicy. Jak go wlać, wymienić i dolać krok po kroku?

To jak ważną rolę w samochodzie pełni płyn do chłodnicy powinien wiedzieć każdy kierowca. Jego głównym zadaniem jest pobierać energię cieplną z silnika, a następnie przenosić ją do chłodnicy. Bez takiego wsparcia jednostka napędowa w każdym samochodzie by się po prostu przegrzała i uległa awarii. Ale to nie jedyna rola, jaką pełni ten płyn w każdym pojeździe, lecz na pewno jest ona najbardziej istotna.

plyn do chlodnicy
Podaj dalej

Jak wymienić płyn do chłodnicy?

plyn hamulcowy wymiana
fot. freepik

Żaden kierowca nie powinien jeździć na płynie do chłodnicy dłużej niż trzy lata. To maksymalny okres po którym należy go wymienić. Warto zaznaczyć również na wstępnie, że w żadnym przypadku nie należy go nigdzie wylewać. Są specjalne lokalizacje, gdzie można go oddać go do utylizacji. Niektórzy z tego powodu wolą tego typu czynności wolą zlecić to mechanikowi. Wówczas problem z utylizacją idzie w zapomnienie.

Po zlokalizowaniu zbiornika, w którym znajduje się płyn do chłodnicy, należy dolać tzw. płukankę. Jest to specjalny środek, który najczęściej należy wlać do wymienianego już płynu, a następnie odpalić silnik. Warto jednak zapoznać się z dokładną instrukcją danej płukanki, gdyż na rynku są różni producenci, różne środki, a także różne zalecenia użytku. Po takim zabiegu płyn chłodniczy należy spuścić do przygotowanego wcześniej pojemnika.

Później obowiązkowo trzeba kilkukrotnie przepłukiwać układ chłodniczy wodą demineralizowaną. Warto przygotować sobie około 4 zbiorników po 5 litrów. Cały szkopuł polega na tym, że trzeba to robić do czasu aż woda którą będziemy wlewać, przy wylewaniu będzie niemalże w takiej samej barwie. Dlatego też trzeba liczyć się z tym, że nawet 20 litrów wody demineralizowanej może to być za mało. Po takiej procedurze warto także sprawdzić jeszcze stan przewodów gumowych, a następnie wlać zakupiony wcześniej świeży płyn do chłodnicy.

opłata kierowca pieniądze
fot. freepik

Po jaki płyn chłodniczy sięgnąć?

Kierowca ma obowiązek kontrolować płyn do chłodnicy w swoim zbiorniku. Zaniedbanie tego bądź bagatelizowanie może mieć opłakane skutki. Inwestując w nowy płyn na pewno nie powinno się oszczędzać i szukać najtańszych rozwiązań. Tym bardziej, że to inwestycja na długo i nie warto robić sobie kłopot z tym, aby ponownie wracać do tego tematu w znacznie szybszym tempie.

Właściciel samochodu powinien pamiętać o dwóch ważnych rzeczach kupując płyn chłodniczy. Jego temperatura zamarzania nie powinna być wyższa niż -30 stopni Celsjusza. Z kolei temperatura wrzenia nie powinna być niższa niż 120 stopni Celsjusza. Co istotne, nigdy nie powinno się ubytków uzupełniać wodą! To mit który krąży wśród osób starszych i niestety bardzo często tego typu ”wiedza” przekazywana jest dalej. To rynku już nie ma takich samochodów jak około 50 lat temu, gdzie niejako takie rozwiązania mogło się na krótką metę sprawdzić.

Ceny płynów do chłodnicy nie są drogie i wraz z kilkoma butelkami wody demineralizowanej można zmieścić się w okolicach 100 złotych. Dlatego też zaleca się, aby takiej czynności dokonywać średnio co trzy lata. Samo dokonanie wymiany nie jest rzeczą trudną i wystarczy tylko odrobina chęci, aby zrobić to samemu.

 

Przeczytaj również