Jak wymienić świece żarowe w samochodzie?

Świece żarowe to materiał eksploatacyjny, dlatego prędzej czy później ich wymiana będzie po prostu konieczna. Jest dużo teorii i liczb w kwestii tego, co ile powinno się dokonywać takiej wymiany. Pojawia się tutaj wiele liczb w kontekście przejechanych kilometrów, ale też i samego rodzaju świec. Najlepiej kierować się tutaj własnymi odczuciami, a dokładniej mówiąc tym, jak współpracuje samochód w kontekście odpalania.

swieca zarowa samochod
Podaj dalej

Jak często wymieniać świece żarowe?

swiece zarowe
fot. freepik

30, 60, a nawet 100 tysięcy kilometrów – takie liczby pojawiają się w internecie, kiedy ktoś chce znaleźć informację w kontekście tego, co ile wymienić należy świecie żarowe. Wszystkie te liczby są jednak dużym wymysłem, bowiem nie ma jednej i konkretnej liczby, która byłaby jakimś dobrym odnośnikiem. Jest zbyt wiele czynników, które są zbyt kluczowe w kontekście ich tempa zużycia.

Najlepszą metodą niewątpliwie jest kontrolowanie ich stanu zużycia. Można to zrobić na kilka sposobów, ale niewątpliwie najprostszy jest ten najbardziej podstawowy. Kiedy kierowca widzi, że następuje problem z odpalaniem – zwłaszcza przy ujemnych temperaturach, to sygnał, że świecie odmawiają już posłuszeństwa. Reakcja do wymiany zawsze powinna być szybka, bowiem czas nie gra w tym przypadku na korzyść.

Oczywiście istnieje możliwość żeby zrobić to samemu. Warto jednak mieć świadomość o kilku podstawowych rzeczy. Świece żarowe lubią się łamać w głowicy! Jeżeli tak się stanie to koniec majsterkowania i trzeba wezwać specjalistów, którzy będą w stanie zaradzić znanemu problemowi. Warto mieć w przypadku takich prac specjalistyczne narzędzia, które skutecznie pomogą. Mowa chociażby o pistolecie pneumatycznym i kluczu dynamometrycznym. Znakomicie ułatwiają one pracę i zapewniają gwarancję jakości w pracach.

naprawa samochodu mechanik
fot. freepik

Jak wykręcić świece żarową?

Ogólnie trzeba mieć na uwadze to, że tego typu praca jest z pozoru prosta, ale tak naprawdę niezwykle ciężka i precyzyjna. Mało tego – w wielu samochodach dostęp do świec żarowych jest niezwykle utrudniony, a czasem wręcz niemożliwy. Warto mieć wiedzę w tej kwestii już na samym początku, aby niepotrzebnie nie zaczynać pracy. Zdecydowanie lepiej może być zlecić to mechanikowi.

Jeżeli świecie żarowe są w zasięgu, to najpierw trzeba zastosować odrdzewiacz lub preparat wielofunkcyjny. Należy nanieście go na wystającą część i wokół niej, a następnie pozostawcie na jakiś czas. Nie warto odkręcać zwykłym kluczem, bowiem prawdopodobieństwo zerwania świecy jest znacząco większe. Najlepiej użyć specjalistycznego pistoletu pneumatycznego.

Po wykręceniu świece żarową można sprawdzić na dwa sposoby. Pierwszy to podpięcie do akumulatora i sprawdzenie, jak długa się nagrzewa. Tutaj prawdę o jej stanie powie nam właśnie tempo, w jakim się rozgrzewa. Druga metoda to mierząc opór świec żarowych za pomocą multimetru. Same świecie nie są specjalnie drogie, więc warto wykręcając je pomyśleć już o wstawieniu nowych.

Montaż świecy żarowej

Przed przykręceniem świecy należy pamiętać o tym, aby dokładnie wyczyścić wszystkie elementy z nagaru i innych zabrudzeń. Trzeba wyposażyć się również w odpowiedni smar ceramiczny odporny na wysokie temperatury. Należy nim wysmarować gwint świecy żarowej. Następnie można zabrać się za wkręcanie, lecz tutaj warto pamiętać o sprawdzonej metodzie.

Kluczem należy kręcić jedynie do momentu, aż poczujemy pierwszy opór. Później należy dokończyć czynność z pomocą klucza dynamometrycznego.

Przeczytaj również