Ile kosztuje w Polsce przejechanie 100 kilometrów samochodem elektrycznym?

Samochód elektryczny to temat, który w Polsce wywołuje wiele emocji i wiele pytań. Jednym z najbardziej istotnych, jakie najczęściej można usłyszeć jest to – ile kosztuje przejechanie 100 kilometrów? I trudno się dziwić, że potencjalni klienci o to pytają, bowiem to tak naprawdę jedno z najważniejszych pytań, w kontekście zainteresowania elektrykiem. Każdy chce mieć świadomość, z jakimi kosztami będzie wiązało się utrzymanie takiego auta.

dodatek na elektryczne paliwo do samochodu
Podaj dalej

Ile kosztuje samochód elektryczny w miesięcznym użytkowaniu?

samochody elektryczne cena
fot. freepik

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych ogłosiło wyniki badań wśród użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce, przeprowadzonych przez EV Klub Polska. Głównym założeniem było odpowiedzieć na wiele istotnych pytań i przedstawić obraz współczesnego użytkownika takiego auta. Dzięki temu już tak naprawdę wiadomo ile kierowcy elektryków wydają miesięcznie na ładowanie swoich pojazdów.

Jeżeli ktoś zadawał sobie wiecznie pytanie, czy jazda elektrykiem jest tańsza niż samochodem spalinowym, to zna już odpowiedź. Tak, jest tańsza – przynajmniej na koniec 2023 roku, biorąc pod uwagę aktualne ceny za prąd i aktualne stawki za olej napędowy i benzynę. Warto jednak zwrócić uwagę, że na pewno nie jest taniej biorąc pod uwagę tankowania LPG. Nie wspominając już o czasie w jakim to się robi i z jaką łatwością można mieć wszędzie dostęp do autogazu.

Średni koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu kosztuje 14,33 złotych w przeliczeniu na 100 kilometrów. Najdroższa jest taryfa G11 – 14,94 zł, a najtańsza G12n – 12,39 złotych. I tu nawet LPG nie może konkurować. Biorąc jednak pod uwagę ładowanie na mieście i różne rodzaje ładowarek, za średni koszt trzeba uznać kwotę 23 złotych. I to właśnie ona jest największym wyznacznikiem, jakim należy się kierować w kontekście kupna samochodu elektrycznego.

motoryzacja samochody elektryczne
fot. Pixabay

Samochody elektryczne kupują głównie właściciele domów jednorodzinnych

Nie jest przypadkowe to, że po elektryki sięgają głównie osoby, które mieszkają w domach, a nie w blokach mieszkalnych.  Blisko 60 procent ankietowanych wskazało, że ładuje swój samochód w warunkach domowych. Biorąc pod uwagę ogromne niewielkie ilość ładowarek ”na mieście” i przepływ, jaki oferują, nic dziwnego. Główni klienci wywodzą się zatem z jednorodzinnych domów.

Ciekawie wygląda również statystka, ile kilometrów dziennie pokonują kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce:

  • Do 10 km – 1 procent
  • 11–20 km – 8 procent
  • 21–30 km – 12 procent
  • 31–40 km – 12 procent
  • 41–50 km – 17 procent
  • 51–75 km – 18 procent
  • 76–100 km – 17 procent
  • 100–150 km – 10 procent
  • Powyżej 150 km – 4 procent

Dane jednoznacznie pokazują, że samochód elektryczny opłaca się tym, którzy posiadają dom i mają, gdzie ładować pojazd na co dzień. To pozwala naprawdę realnie oszczędzać i nie liczyć się z dużymi kosztami użytkowania. Przeciętnie ładowanie miesięczne wynosi 345 złotych, ale trzeba pamiętać o tym, że tak naprawdę sami najlepiej wiemy ile dziennie pokonujemy kilometrów. Mimo wszystko zdania i tak są podzielone co do tego, czy naprawdę warto inwestować tak duże pieniądze w elektryka. Różnica w cenie użytkowania nie jest na tyle znacząca, aby aż tak ”przepłacać” za samochód.

Przeczytaj również