W nowej terenówce zastosowano napęd tylko na tył, co dało konstruktorom auta dużo większą swobodę ze względu na bardziej liberalne przepisy dla tego rodzaju pojazdów. Nowy pojazd spełnia wszystkie wymagania FIA i Amaury Sports Organisation (ASO), organizatora Rajdu Dakar. Oznacza to w szczególności mniejszą masę całkowitą, równą 1300 kg – o 615 kg mniej od Hiluxa 4×4, ważącego 1915 kg. Samochód ma także większe koła i opony o średnicy 940 mm (805 mm w 4×4) oraz zawieszenie o znacznie większym skoku i jest wyposażony w układ regulacji ciśnienia w oponach podczas jazdy.
– Toyota Hilux Evo jest efektem pięciu lat doświadczeń ze startów Hiluxów 4×4 w rajdach oraz ich normalnej eksploatacji, które zastosowaliśmy w lżejszym i szybszym samochodzie – mówi szef zespołu Toyota Gazoo Racing SA, Glyn Hall – Staraliśmy się zachować najlepsze cechy poprzedniej konstrukcji, na przykład sprawdzony, doskonały silnik.
Toyotę Hilux Evo napędza pięciolitrowy, wolnossący silnik V8, stosowany w wyczynowym Lexusie RC F. Tym razem jednak, ponieważ średnia wysokość trasy Rajdu Dakar 2017 przekracza 2000 m, zgodnie z przepisami konstruktorzy mogli zwiększyć średnicę zwężki w układzie dolotowym do 38 mm. Dzięki temu po raz pierwszy auta Toyoty, MINI i Peugeota będą miały zwężkę o tej samej średnicy – poprzednio konkurenci korzystali z 1 lub 2 mm handicapu.
Oprócz nowego pojazdu, zespół Toyota Gazoo Racing SA został wzmocniony także dołączeniem nowego kierowcy – wielokrotnego zwycięzcy Dakaru i niedawnego zdobywcy tytułu mistrzowskiego FIA Cross Country World Cup, Nassera Al-Attiyah.