Zakręt w zakręt
Tor, na którym rozgrywane jest RX Portugalii jest bardzo charakterystyczny. Od startu prowadzi bardzo długa prosta, na której zawodnicy nabierają ogromnych prędkości i walczą o pozycję do pierwszego, bardzo ciasnego zakrętu w prawo, który w połączeniu z następnym prawym tworzy swego rodzaju nawrót. Dalej na zawodników czeka lekki łuk w lewo, zaraz potem w prawo i po krótkiej prostej następuje dohamowanie i ostrzejszy zakręt w lewo. W trakcie fragmentów łuk prawy – lewy – prawy, zawodnicy zmieniają nawierzchnię na szutrową. Tam spotyka ich bardzo ciasny zakręt w prawo, za nim lekki łuk w lewo, znów bardziej ciasny zakręt prawy i po krótkiej prostej ostatnia szykana prowadząca na prostą startu-mety, już na nawierzchni asfaltowej.
Na pierwszy rzut oka, tor o 250 metrowej prostej startowej wydaje się małym wyzwaniem, ale diabeł tkwi w szczegółach. Długa sekcja joker, którą każdy kierowca musi przejechać raz w każdym wyścigu, ma minimalną przyczepność. W następującej po niej plątaninie zakrętów nie można sobie pozwolić na żaden błąd. Ponadto ekstremalnie trudne jest wyprzedzanie, ponieważ na tym najkrótszym w całym kalendarzu startów torze (tylko 945 m długości), za wyjątkiem zakrętu numer jeden, jest niewiele możliwości „przyhamowania” konkurentów.
Najszybszy czas jednego okrążenia należy do Pettera Solberga i wynosi 0:38.939. Co miał do powiedzenia Norweg, po ubiegłorocznym zwycięstwie? –To najlepszy możliwy start do sezonu, tym bardziej, że dzieje się to tu, w przepięknej Portugalii. To drugie zwycięstwo w trzech startach, dzieje się to nawet teraz, kiedy nie mamy najlepszego samochodu. Żadne uczucie nie jest tak unikatowe, jak zwycięstwo w Montalegre, przed portugalskimi kibicami. Nie mam nic przeciwko, żeby za rok się to powtórzyło.
Solberg na czele stawki
Czy popularny Norweg zaliczy po raz kolejny zwycięstwo? Przekonamy się już w weekend 21-23 kwietnia. Na pewno to zadanie postarają mu się utrudnić pozostali kierowcy. Wśród faworytów trzeba wymieniać przede wszystkim ekipę Forda – Kena Blocka i Andreasa Bakkeruda, Audi – Mattiasa Ekstroma, Toomasa Heikkinena oraz Volkswagena – Johana Kristofferssona i właśnie Pettera Solberga. Nie wolno zapominać o reszcie. Sebastien Loeb, Timmy Hansen, Kevin Hansem, Timo Scheider, Reiniss Nitiss itd.
Pierwszy raz Martina
Dla polskich kibiców runda w Montealegre będzia miała szczególny charakter, bowiem właśnie w Portugalii swój debiut w World RX zaliczy Martin Kaczmarski.
Sytuacja po pierwszej rundzie
Po pierwszej rundzie sezonu na prowadzeniu w klasyfikacji generalnej znajduje się Mattias Ekstrom z dorobkiem 29 pkt. Tuż za nim ze stratą 3 pkt. znajduje się Timo Scheider, Andreas Bakkerud traci zaś do Szweda punktów 7. Dalej tabela prezentuje się następująco – 4. Johan Kristoffersson 21 pkt., 5. Petter Solberg 19 pkt., 6. Timmy Hansen 17 pkt., 7. Guy Wilks 12 pkt., 8. Toomas Heikkinen 11 pkt., 9. Ken Block 11 pkt. i 10. Reinis Nitiss 9 pkt.
Informacje o Montalegre RX
- Tor: Circuito Internacional de Montalegre, 150 km na północny wschód od Porto
- Długość toru: 945 m (okrążenie joker: 1050 m)
- Podłoże: 60% asfalt, 40% szuter
- Zakręty: 5 w lewo, 7 w prawo
- Najwyższa prędkość: ok. 169 km/h
- Rekord okrążenia: Petter Solberg (N), 38,939 sek. (2014)
- Zwycięzca w 2016 r.: Petter Solberg (N), 4.03,992 min
- Długość: 4 okrążenia (kwalifikacje), 6 okrążeń (półfinał i finał)
Plan, czas miejscowy (CET -1 godzina)
Piątek, 21 kwietnia
- 16.00–16.15 konferencja prasowa
Sobota, 22 kwietnia
- 10.20–12.20 wolny trening
- 13.30–14.30 kwalifikacje 1 (Q1)
- 15.00–16.00 kwalifikacje 2 (Q2)
Niedziela, 23 kwietnia
- 10.30–11.30 kwalifikacje 3 (Q3)
- 12.00–13.00 kwalifikacje 4 (Q4)
- 15.00–15.40 półfinał i finał
- 15.50–15.55 uhonorowanie zwycięzców