Wydawało się, że rynek aut elektrycznych w Polsce znowu urośnie. Trend zmienił się, gdy wyczerpały się środki w programie „Mój elektryk” dla tzw. ścieżki leasingowej. To właśnie firmy kupują najwięcej samochodów na prąd, co szybko przełożyło się na mniej rejestracji. Tym bardziej dziwi fakt zablokowania na obecnym etapie szerokiego dostępu do dopłat w leasingu w programie „Mój elektryk 2.0”.
Podium aut elektrycznych z czterocyfrowymi wynikami
Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Polsce, licząc cały 2024 r., była Tesla Model Y. SUV produkowany w Niemczech zyskał 2 273 rejestracji, co stanowi spadek o 9,2 proc. W zeszłym roku ten model przekroczył 2,5 tys. rejestracji. Drugie miejsce powtórzyła Tesla Model 3, która po 15,5-procentowej poprawie zakończyła rok z liczbą 2 135 rejestracji.
Po raz pierwszy w historii wszystkie modele na podium mają czterocyfrowy wynik. Wszystko za sprawą sensacyjnego debiutu Volvo EX30. Mały SUV szwedzkiej marki zyskał 1 070 rejestracji, co stanowi wzrost o… 26 650 proc. (4 szt. w 2023). Do podium sporo zabrakło Audi Q4 e-tron, którego roczna sprzedaż w Polsce spadła z 896 do 702 szt.
Do czołowej piątki awansował Mercedes EQA (471 szt.), a powrót popularności zalicza Nissan Leaf (449 szt.). Nieco gorszy rok (-36,8 proc.) zaliczyła Kia EV6 (432 szt.), za to niezły debiut zaliczyło MG4 (401 szt.). W dziesiątce zmieściły się jeszcze BMW i4 (389 szt.) oraz Kia Niro EV (378 szt.). Co ciekawe, Top 10 miało 52,5 proc. udziału w całym rynku aut elektrycznych w Polsce.
Tesla odjechała rywalom
Nie trudno domyślić się, że w rankingu marek produkujących bateryjne elektryki (BEV) najpopularniejszą w 2024 r. była Tesla. Jednak 4 461 rejestracji w Polsce to wynik o 3,7 proc. gorszy niż w 2023 r. Drugie miejsce zajął Mercedes, na którego konto zaliczono 1 641 rejestracji. Na podium wskoczyło Volvo (1 265 szt.), które dzięki sukcesowi EX30 poprawiło się o 264,6 proc.
Niewiele do czołowej trójki zabrakło BMW (1 242). Powyżej tysiąca rejestracji uzyskały jeszcze tylko Audi (1 019) oraz Kia (1 017). O połowę mniej niż rok wcześniej sprzedał Volkswagen (791). Za to Nissan (598) jest o 77,4 proc. na plusie. W czołówce polskich sprzedawców aut elektrycznych są jeszcze Hyundai (520) i Renault (405).