Zima bezwzględna dla samochodów elektrycznych. Popularne marki ze sporym spadkiem efektywności

Nie jest żadną tajemnicą, że mróz wcale nie wpływa dobrze na pojazdy elektryczne. Ich efektywność w złych warunkach może ulec pogorszeniu. Potwierdzeniem tego są badania przeprowadzone przez amerykańską organizację. W dzisiejszym artykule opowiemy wam o jego przebiegu. Jak się okazuje wiele popularnych marek zaliczyło spore spadki efektywności. Zainteresowani?

opony letnie zimowe opona wymiana zmiana
Podaj dalej

Zima bezwzględna dla samochodów elektrycznych

motoryzacja samochody elektryczne
fot. Pixabay

Kierowcy pojazdów elektrycznych są raczej świadomi tego, że te nie radzą sobie najlepiej w czasie mrozu. Absolutnym potwierdzeniem tego jest badanie przeprowadzone przez amerykańską organizację American Automobile Association. Uzyskane wyniki zapewne przestraszą wiele osób – dlaczego? Otóż okazuje się, że modele najpopularniejszych marek nie podołały temu egzaminowi i cóż… Spora część z nich zaliczyła spory spadek efektywności. Zaciekawieni, o jakie egzemplarze chodzi? W takim razie bez zbędnego przedłużania, zaczynajmy. 

Na pierwszym miejscu feralnego zestawienia uplasował się Mercedes EQS 450. Auto, które wyróżnia się pojemnością baterii o pojemności 107,8 kWh. Producent niejednokrotnie zapewniał, że pojazd jest w stanie pokonać 782 km na jednym ładowaniu, co stanowi ogromny wynik. Badania wykazały, że mróz prowadzi do spadku do 461 km

Niestety z podobną historią zmierzył się mały i znacznie mniej luksusowy egzemplarzy, a mianowicie Honda e. Twórcy tego pojazdu kuszą kierowców zasięgiem do 222 km. Okazuje się, że ujemne temperatury skracają ten dystans do 131 km. 

To jednak nie wszystko. Lista sporządzona przez American Automobile Association objęła również i zanotowała: 

  • Volkswagena ID.Buzz ze spadkiem 205 km zasięgu 
  • Teslę S ze spadkiem 267 km zasięgu 
  • Polestara 2 Long Range ze spadkiem 222 km zasięgu 
  • BMW i4 ze spadkiem 242 km.

Dane publikowane przez producentów są przesadzone. Wielu kierowcom się to nie spodoba

samochody elektryczne spalinowe zakaz unia europejska
fot. pixabay

W rzeczywistości nie jesteśmy w stanie osiągnąć takich zasięgów, jakie obiecują nam producenci. Ten fakt nie uszedł uwadze American Automobile Association, które przeprowadziło w tej sprawie testy pojazdów elektrycznych przy dodatniej temperaturze. Choć wyniki AAA pokazały lepsze rezultaty, to wciąż ostateczny werdykt nie zadowoli kierowców elektryków. Wyniki dla konkretnych modeli prezentują się następująco:

  • zasięg Mercedesa EQS 450 z 649 km spada do 461 km, co stanowi 70 proc. obiecanego dystansu
  • zasięg Hondy e spadnie z 184 km spada do 131 km, co stanowi 71 proc. obiecanego dystansu 
  • zasięg Volkswagena ID.Buzz z 415 km spada do 295 km, co stanowi 71 proc. obiecanego dystansu
  • zasięg Tesli Model S z 541 km spada do 385 km, co stanowi 71 proc. obiecanego dystansu
  • zasięg Polestara 2 Long Range z 450 m spada do 320 km, co stanowi 71 proc. obiecanego dystansu
  • zasięg BMW i4  z 490 km spada do 348 km, co stanowi 71 proc. obiecanego dystansu.

Samochody elektryczne zimą – skąd ten spadek efektywności? 

samochody elektryczne samochód elektryczny pożar world rx rallycross
Freepik

Jednym z decydujących czynników związany jest z reakcjami fizykochemicznymi, bowiem to one odpowiadają za uwalnianie oraz magazynowanie energii elektrycznej w akumulatorach. W takich okolicznościach niższe temperatury spowalniają reakcję i sprawiają, iż te są mniej wydajne. W konsekwencji doprowadza to do zmniejszenia pojemności akumulatora. 

To jednak nie wszystko. Podczas zimy elektryki wymagają większego poboru energii elektrycznej. Ogrzewanie kabiny i szyb jest konieczne, aby doprowadzić samochód do ładu. W każdym razie zwiększanie temperatury w środku auta przekłada się na większe zużycie energii, co niestety przekłada się na obniżenie zasięgu

 

Przeczytaj również