Toyota w pogoni za neutralnością węglową. W realizacji planów pomogą nowe elektryczne i wodorowe pojazdy

Toyota znana jest ze swojego podejścia do neutralności węglowej. Popularny japoński producent motoryzacyjny od lat podejmuje śmiałe działania, które mają przybliżyć go do osiągnięcia tego celu. Podczas ostatniej konferencji Kenshiki Forum 2023 w Brukseli, Toyota Motor Europe przedstawiła najnowsze technologie wraz z zelektryfikowanymi egzemplarzami. Posłuchajcie, jakie plany ma koncern na najbliższe lata. 

Toyota w pogoni za neutralnością węglową. W realizacji planów pomogą nowe elektryczne i wodorowe pojazdy
Podaj dalej

Toyota w pogoni za neutralnością węglową

Fot. Toyota

Podczas konferencji Kenshiki Forum 2023 w Brukseli, Toyota Motor Europe zaprezentowała swoje najnowsze zelektryfikowane modele i technologie. Wśród prezentowanych pojazdów znalazły się nowoczesne elektryki z bateriami oraz modele z napędem wodorowym. Odgrywają one kluczową rolę w wieloletniej strategii firmy, mającej na celu osiągnięcie neutralności węglowej. 

„Dla nas mobilność tak naprawdę sprowadza się do wolności. Wraz z wolnością pojawiają się możliwości, a w Toyocie wierzymy, że każdy powinien mieć dostęp do możliwości, jakie zapewnia mobilność, niezależnie od sytuacji i tego, gdzie mieszka” – powiedział Simon Humphries, Chief Branding Officer i Head of Design w Toyota Motor Corporation.

Podczas konferencji, Humphries zaprezentował modele koncepcyjne, które wkrótce staną się częścią gamy elektrycznych samochodów Toyoty i Lexusa. Poza tym przedstawiono również nową modułową architekturę, opartą na technologii gigacastingu, co ma przyczynić się do ograniczenia liczby niezbędnych komponentów. Dodatkowo, ogłosił wprowadzenie nowego systemu operacyjnego o nazwie Arene, który ma zwiększyć swobodę projektowania, ale i również podnieść komfort użytkowników. W najbliższych latach na europejskich drogach pojawią się samochody, które są zapowiadane przez takie prototypy jak: 

  • Lexus LF-ZC,
  • Toyota FT-Se,
  • Toyota FT-3e,
  • Toyota Sport Srossover Conecpt,
  • Toyota Urban SUV Concept. 

Ambitne plany na najbliższe lata 

Fot. Toyota

„Już teraz oferujemy szereg rozwiązań redukujących emisje CO2, ale będziemy też cały czas zwiększać liczbę bezemisyjnych aut w naszej gamie” – powiedział Yoshiro Nakata, prezes i CEO Toyota Motor Europe.

Aktualnie 71 proc. sprzedaży Toyoty w Europie stanowią samochody zelektryfikowane. Firma planuje podnieść ten odsetek do 75 proc. do końca bieżącego roku. Nowe modele bateryjnych aut, przybliżają japońskiego producenta do osiągnięcia tego celu. Do 2026 roku Toyota zamierza wprowadzić około 15 różnych pojazdów bezemisyjnych pod marką Toyota, obejmując zarówno samochody osobowe, jak i użytkowe. Prognozuje się, że udział aut z napędem elektrycznym (BEV) w sprzedaży wzrośnie do 20 proc., a roczna sprzedaż tego typu egzemplarzy przekroczy 250 000 sztuk. 

Według Nakaty, kluczową rolę w procesie dekarbonizacji mobilności w Europie odegra wodór. Potwierdza to rosnąca infrastruktura i dostępność ekologicznego, zielonego wodoru. Co więcej, strategia wodorowa Toyoty obejmuje różne sektory: 

  • w segmencie aut osobowych modele Mirai i Crown już teraz są dostępne, 
  • w obszarze pojazdów użytkowych istotną rolę odgrywa Hydrogen Factory Europe, adaptująca technologię wodorowych ogniw paliwowych do: ciężarówek, autobusów, autokarów, statków oraz pick-upów. 

Toyota planuje kontynuować rozwój technologii wodorowych, a według planów, w 2026 roku wprowadzi trzecią generację ogniw paliwowych. 

 

Przeczytaj również