Światowa premiera nowej Toyoty GR Yaris. Pojazd ma jeszcze więcej mocy niż poprzednik

Wczoraj podczas Tokyo Auto Salon miała miejsce premiera Toyoty GR Yaris. Poznaliśmy nowinki technologiczne, jakie zostały użyte do ulepszenia popularnego modelu japońskiego producenta. Choć na razie termin składania zamówień pozostaje nieznany, to marka zdołała pochwalić się kilkoma ważnymi zmianami. To, co w szczególności powinno zainteresować kierowców to większe osiągi i debiut automatycznej skrzyni biegów. 

Światowa premiera nowej Toyoty GR Yaris. Pojazd ma jeszcze więcej mocy niż poprzednik
Podaj dalej

Światowa premiera nowej Toyoty GR Yaris

Fot. Toyota

Toyota GR Yaris osiągnęła ogromny sukces w ciągu trzech lat od swojego debiutu. Rynek szybko został przez nią zdominowany, a samochód zyskał status legendy. Inżynierowie i kierowcy Toyoty, zarówno testowi, jak i profesjonalni rajdowcy, pracowali intensywnie nad ulepszeniem GR Yarisa, aby jeszcze bardziej wzmocnić jego moc, poprawić mobilność i zwiększyć ogólną przyjemność z jazdy. W dzisiejszym artykule mamy ogromną przyjemność opowiedzieć wam o nowej wersji tego sportowego auta. Jakie zmiany zostały wprowadzone względem poprzedników? 

Nowy GR Yaris przeszedł znaczące ulepszenia, obejmujące nowy, mocniejszy trzycylindrowy silnik turbodoładowany oraz ośmiobiegową skrzynię automatyczną o błyskawicznych zmianach biegów. Zmiany w podwoziu wraz z dostrojeniem zawieszenia w celu zwiększenia przyczepności w ekstremalnych warunkach, sprawiają, że samochód stał się jeszcze bardziej dynamiczny. Modyfikacje w kabinie, w tym zmieniona pozycja za kierownicą, dodają sportowego charakteru. Zestawienie dostosowanych sprężyn i wzmocnionych przednich amortyzatorów podkreśla zaawansowane osiągi modelu. 

Odświeżona wersja pojazdu zachowuje cechy, które przyniosły mu sukces na rynku, wprowadzając szereg unowocześnień. Wersja Sport obejmuje dodatkową chłodnicę, intercooler z instalacją natrysku wody i zmodyfikowany wlot powietrza. Światowa premiera tego modelu odbyła się wczoraj (12 stycznia) podczas Tokyo Auto Salon. Pojazd będzie dostępny w Europie od lata 2024 roku. Szczegóły dotyczące rezerwacji online i zamówień zostaną ogłoszone już wkrótce. Możecie być pewni, że gdy pojawią się informacje na ten temat, to z pewnością was o tym poinformujemy.

Toyota GR Yaris z większą mocą

Fot. Toyota

Omawiany model już podczas debiutu był wyposażony w najmocniejszy trzycylindrowy silnik na świecie. Japoński producent postanowił tę moc zwiększyć jeszcze bardziej o 19 KM, co w ostatecznym rozrachunku daje nam moc o 280 KM, moment obrotowy wynosi natomiast 390 Nm. Wprowadzone zmiany nie tylko dostarczając autentycznych wrażeń z jazdy sportowej, ale i przystosowują samochód do codziennego użytku na drogach publicznych. 

Wraz ze wzrostem mocy, skoncentrowano się również na poprawie niezawodności jednostki napędowej. Testy przeprowadzono podczas rajdowych mistrzostw Japonii oraz w japońskich wyścigach długodystansowych. Zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa, wprowadzając lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami. Dodatkowo, do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia, zwiększając niezawodność jednostki napędowej. 

Szybkie zmiany biegów – co warto wiedzieć o nowej automatycznej skrzyni? 

Fot. Toyota

Największą nowością w nowym GR Yaris jest wprowadzenie opcjonalnej ośmiobiegowej skrzyni automatycznej GAZOO Racing Direct. Mimo to w standardzie będzie oferowany w manualną skrzynię o sześciu przełożeniach. Przy tworzeniu nowej skrzyni kładziono główny nacisk na osiągnięcie jak najkrótszego czasu podczas redukcji przełożeń. 

Manualna skrzynia biegów, dostosowuje przełożenia w zależności od zachowania samochodu, sił działających podczas hamowania oraz prędkości. Oprogramowanie automatycznej skrzyni biegów zostało precyzyjnie dostosowane do ciągłej analizy użycia pedałów hamulca i przyspieszenia. Nowa skrzynia automatyczna przewiduje momenty, w których konieczna będzie zmiana przełożenia. 

Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna charakteryzuje się za to precyzyjnie zestawionymi przełożeniami. W nowym GR Yaris zastosowano system kontroli momentu obrotowego oraz kompleksowy elektromagnes liniowy o wysokiej czułości. Dzięki wykorzystaniu odpornego na wysokie temperatury materiału w sprzęgle i precyzyjnemu dostrojeniu ustawień oprogramowania sterującego, uzyskano szybkie zmiany biegów.

Przeczytaj również