Samochód ładowany w czasie jazdy - pomysł okaże się strzałem w dziesiątkę?

Rewolucja sporymi krokami zbliża się do kierowców. Francja i Szwecja stawiają na rozwój – oba kraje planują budowę setek kilometrów dróg elektrycznych. W głównym założeniu pojazdy w trakcie jazdy będą automatycznie ładowane, oszczędzając kierowcom czasu i niepotrzebnych nerwów. W dzisiejszym artykule opowiemy wam, jak dokładnie miałoby to wszystko wyglądać. Zainteresowani? W takim razie zaczynajmy.

droga jesień prawdo dla kierowców
Podaj dalej

Samochód ładowany w czasie jazdy

W dzisiejszym artykule opowiemy wam o ciekawej technologii, nad którą pracuje grupa inżynierów w południowej Szwecji. Konkretniej cały temat toczy się wokół modernizacji dróg, co doprowadzić ma do innowacyjnego rozwiązania pozwalającego na ładowanie pojazdów w trakcie podróży. Pomysł brzmi naprawdę ciekawe. Pytanie jednak, czy okaże się strzałem w dziesiątkę. 

Elonroad, czyli firma odpowiedzialna za koncepcję, integruje specjalne pasy wykonane z aluminium i gumy. Główne założenie polega na umieszczeniu ich w istniejącej infrastrukturze drogowej. Samochód w czasie jazdy generuje tak zwany sygnał radiowy. To część identyfikacji, która ma na celu wykryć, czy dany pojazd faktycznie przystosowany jest do tej formy ładowania. Potwierdzenie wiąże się z automatycznym uwolnieniem przesyłu energii. Ten dociera do naszego auta, odbierając go bez konieczności zatrzymywania się. 

Mówimy tu o innowacyjnej metodzie ładowania, która eliminuje konieczność zatrzymywania się na stacjach ładowania. Właściciele pojazdów elektrycznych otrzymaliby zupełnie nowy wymiar jazdy nastawiony na jeszcze większą wygodę i efektywność. 

Problemy za horyzontem – czujniki je rozwiążą? 

Volvo XC60 / droga podatek dla kierowcow
fot. Volvo

Niestety… jak na razie samochody mogą korzystać z infrastruktury Elonroad pod jednym warunkiem. Konieczne jest dostosowanie go poprzez instalację odpowiednich odbiorników. Pozytywną wiadomością w tym wszystkim może być to, iż firma zamierza tę barierę zredukować. Elonroad ma w najbliższym czasie zamiar udostępnić technologię, która umożliwi łatwiejszą adaptację pojazdów do ich systemu, co z kolei minimalizuje trudności związane z procesem modernizacji. 

Na ratunek sytuacji przychodzą specjalne czujniki umieszczone na drogach. Miałyby one odpowiadać za śledzenie zużycia energii przez poruszające się pojazdy. Elonroad dzięki takiemu rozwiązaniu mógłby bez problemu dostosować opłaty za korzystanie ze swoich usług e-drogowej infrastruktury. To idealne rozwiązanie na pozbycie się nieścisłości i możliwość wystawiania precyzyjnych rachunków zgodnych z faktycznym zużyciem energii.

Elektryfikacja Europy – koniec samochodów spalinowych?

W 2035 roku zaczął obowiązywać przepisy, które zakazują sprzedaży samochodów spalinowych na terenie Unii Europejskiej. Stąd też część krajów członkowskich wyraziła swoje zainteresowanie rozwojem elektrycznych dróg, co pomogłoby im w dostosowaniu się do nadchodzącej ery transportu. 

W obliczu nadchodzących przepisów zakazujących sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi w Unii Europejskiej od 2035 roku, kilka rządów skierowało swoje zainteresowanie w kierunku rozwoju elektrycznych dróg, aby dostosować się do nowej ery transportu.

Już teraz we Francji trwają budowy testowego odcinka elektrycznej autostrady, której długość ma wynieść cztery kilometry. Co ciekawe, Elonroad nie jest jedyną firmą zaangażowaną w testowanie tej technologii, ponieważ istnieją jeszcze dwa inne przedsiębiorstwa. Jeżeli próba we Francji przebiegnie pomyślnie, w kraju rozpocznie się tworzenie całej sieci elektrycznych dróg od 3000 do 4000 km. Rozbudowa potrwałaby do 2030 roku.

We Francji, dokładnie pod Paryżem, już teraz budowany jest testowy odcinek autostrady elektrycznej o długości czterech kilometrów. Elonroad, to jedna z trzech firm biorących udział w testach tej innowacyjnej technologii. W przypadku udanej próby, Francja planuje rozbudować elektryczną sieć drogową od 3 000 do 4 000 km do 2030 roku.

Szwecja nie pozostaje w tyle, ponieważ wprowadza aktualnie szereg projektów pilotażowych dotyczących właśnie elektryfikacji dróg. W mieście Lund firma Elonroad stworzyłą jyż kilometrowy odcinek elektrycznej drogi. Projekt został sfinalizowany, dzięki funduszom z Szweckiego Urzędu Ruchu Drogowego. 

Szwecja również przyspiesza swoje kroki w kierunku elektryfikacji dróg, wprowadzając szereg projektów pilotażowych. Elonroad, zaimplementował kilometrowy odcinek elektrycznej drogi w Lund, z funduszami udzielonymi przez Szwedzki Urząd Ruchu Drogowego. Natomiast niemiecka międzynarodowa firma Siemens pracuje nad elektryfikacją napowietrzną, przypominającą trolejbus.

 

Przeczytaj również