Rondo stanowi problem dla niektórych kierowców
Rondo inaczej nazywane także skrzyżowaniem o ruchu okrężnym – bez wątpienia wyróżnia się na tle swoich kuzynów. Mimo to jest bardzo proste do opanowania, choć i tak znajdą się ci, którzy postanowią nagiąć przepisy, popełniając przy tym kilka błędów. Jednym z gorszych z pewnością jest nieprawidłowa sygnalizacja. Kierujący w złym momencie lub w nieprawidłowy sposób informują o zamiarze skrętu, co stanowi poważny problem.
Przepisy w tym temacie nie pozostawiają za wiele wątpliwości. Już na samym starcie dowiadujemy się, że kierujący pojazdem zobowiązany jest zawczasu do wyraźnego zasygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. To samo tyczy się niezwłocznego zaprzestania sygnalizowania po wykonaniu manewru. Oznacza to, że wszyscy Polacy korzystający ze skrzyżowania o ruchu okrężnym powinni sygnalizować zamiar skrętu. To jednak nie koniec dziwnych zachowań za kółkiem przy rondzie – zapewne każdy z was chociaż raz widział, jak pojazd przed pojawieniem się na skrzyżowaniu włącza lewy kierunkowskaz. Konsternacja gwarantowana, prawda?
Błędne przeświadczenie niektórych kierowców
Naprawdę wielu doświadczonych kierowców, a nawet instruktorów nadal błędnie stosuje lewy kierunkowskaz przy wjeździe na rondo. Dochodzi do tego także wtedy, gdy planują oni skręt w lewo – choć brzmi to absurdalnie to sytuacje takie mają miejsce w całym naszym kraju. Warto w tym momencie się zatrzymać i przeanalizować te przypadki zupełnie na poważnie. Już na samym wstępie naszym oczom rzuci się to, iż na rondzie w gruncie rzeczy nie możemy w ogóle pojechać w lewo. Mamy tu do czynienia ze skrzyżowaniem, na którym poruszamy się przeciwnie do wskazówek zegara. Opuszczamy je więc zawsze skręcając w prawo.
W dodatku nieumyślnie możemy doprowadzić do kolizji. Dlaczego? Otóż wyobraźmy sobie sytuację, gdzie wjeżdżający na rondo widzą kierowcę włączającego lewy kierunkowskaz. Mogą oni błędnie założyć, że taki pojazd wyjedzie z ronda na pierwszym zjeździe. W takim wypadku możemy być świadkami wymuszenia lub wypadku.
Na rondach kierunkowskazy są używanie do zmiany pasa, zwłaszcza gdy rondo ma więcej niż jeden pas na obwodzie. Podczas opuszczania skrzyżowania natomiast powinniśmy tylko i wyłącznie stosować prawy kierunkowskaz. Ważne jest, żeby dostosować moment sygnalizacji zjazdu, by nie wprowadzić w błąd innych kierujących, oczekujących wjazdu na rondo.