Na tych drogach obowiązuje zakaz zapinania pasów. Wszystko w trosce o bezpieczeństwo kierowcy

Jednym z najważniejszych środków, mających wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas podróży samochodem to bez wątpienia pasy. To prosty, lecz niezwykle skuteczny środek ochrony, który może zdecydować o naszym życiu, gdy dojdzie do wypadku drogowego. Tym bardziej zaskakuje, iż w niektórych miejscach obowiązuje zakaz korzystania z nich. Jeszcze większe zawirowanie pojawia się, kiedy poznamy powód takiej decyzji: otóż okazuje się, że takowe przepisy wprowadzono z troską o kierujących. Na jakich drogach zapinanie pasów jest zakazane i dlaczego? W jakich krajach możemy spotkać się z niecodziennymi przepisami? 

kiedy pierwszy śnieg zima opony zimowe
Podaj dalej

Na tych drogach obowiązuje zakaz zapinania pasów

7-osobowa-dacia-lodgy
fot. Dacia

Zapinanie pasów bezpieczeństwa w czasie podróży to bezwzględny obowiązek kierowców. Jest wiele powodów przemawiających za takim rozwiązaniem. Ich wykorzystanie może mieć szczególne znaczenie w trakcie kolizji, ratując człowiekowi życie. Istnieją jednak miejsca, a konkretnie drogi, gdzie korzystanie z pasów bezpieczeństwa jest surowo zabronione. 

W rejonach Skandynawii np. w Szwecji lub Finlandii powstają tymczasowe drogi prowadzące po lodzie pokrywającym okoliczne jeziora. Latem za transport i komunikację odpowiadają promy, a jesienią wspomagane są one przez lodołamacze. Niecodzienne zjawisko pojawia się zimą, gdy kruszenie lodu traci jakikolwiek sens. Zwłaszcza gdy na jeziorach może powstawać gruba warstwa lodu sięgająca nawet 1,5 metra. Korzystanie z promu traci sens, a nawet i graniczy z prawdziwym cudem. Nikogo nie powinno dziwić, że lokalne władze pomyślały nad alternatywą. Odpowiedzią na kiepskie warunki dla promów okazały się drogi prowadzące po tafli zamarzniętego jeziora. To właśnie na nich obowiązuje szereg specjalnych przepisów, do których kierowca musi się zastosować. 

Lodowe alternatywy różnią się znacząco od standardowych asfaltowych dróg, do jakich już przywykliśmy. Zazwyczaj mają szerokość około 30-40 metrów, możemy z łatwością rozpoznać je po odśnieżonym pasie na zamarzniętej tafli jeziora. Trasy te są wyznaczane kolorowymi słupkami, aby kierowcy mogli bez problemu zorientować się w kierunku jazdy. W celu zwiększenia bezpieczeństwa zostały one specjalnie oznakowane, a przed oficjalnym otwarciem takiej drogi sprawdzana jest grubość lodu. 

Te przepisy bezwzględnie obowiązują na lodowych drogach

mandat czarny lod
fot. freepik

Jednym z najważniejszych obowiązków jest zachowanie odpowiedniej prędkości. Na lodowych drogach maksymalna prędkość, z jaką mogą poruszać się pojazdy wynosi 30 km/h. Na tym etapie warto wspomnieć, że jazda na tafli lodu z taką prędkością nie różni się kolosalnie od klasycznej podróży na asfaltowych drogach. Dodatkowy komfort zapewnia dobre wyposażenie samochodów w Skandynawii, które nierzadko w zimie mają opony z kolcami i mieszance gumy, poprawiającej przyczepność na śliskiej, lodowej nawierzchni. 

Masa pojazdu (w zależności od drogi) nie może przekraczać określony ograniczeń. Zazwyczaj na lodowych drogach spotkamy się z ograniczeniem do 2 lub do 4 ton nacisku na jedną oś. Do tego możemy zaliczyć także zakaz parkowania i zatrzymywania się na lodzie. Co więcej, minimalna odległość pomiędzy samochodami musi wynosić 50 metrów. 

Na sam koniec zostawiliśmy wspomniane w tytule pasy bezpieczeństwa. Na lodowej drodze obowiązuje zakaz ich zapinania – ostatecznie jednak zależy to od drogi, którą się poruszamy i warto mieć tę informację z tyłu głowy. W każdym razie, choć drogi regularnie są sprawdzane pod kątem wytrzymałości to czasem różne rzeczy się zdarzają. Istnieje prawdopodobieństwo, że tafla lodu pod dużym naciskiem może się poddać. W takim wypadku kierowca powinien mieć możliwość szybkiego wydostania się z auta. Zapięcie pasów uniemożliwiłoby sprawne ewakuowanie się z samochodu. 

Przeczytaj również