Mercedes-Benz i systemy bezpieczeństwa. 10 mln modeli z zaawansowanym asystentem hamowania

Mercedes-Benz obecnie oferuje ponad 40 aktywnych systemów wspomagających, które znacząco przyczyniają się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa kierowców. Od wielu lat możemy zauważyć, że liczbę wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów głównie ograniczają aktywne systemy hamowania z funkcją wykrywania pieszych. Nie dziwi więc, że Mercedes rozwija swoje samochody w tym kierunku, ograniczając ryzyko zarówno w warunkach miejskich, jak i poza nimi. W dzisiejszym artykule dowiecie się nieco więcej o zaawansowanych systemach, które oferuje Mercedes-Benz. Zainteresowani tym tematem? W takim razie zaczynajmy.

Mercedes-Benz i systemy bezpieczeństwa. 10 mln modeli z zaawansowanym asystentem hamowania
Podaj dalej

Mercedes-Benz i systemy bezpieczeństwa

Aktualnie Mercedes-Benz oferuje klientom ponad 40 aktywnych systemów wspomagających, co zdecydowanie przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa. Mowa tu nie tylko o kierujących, ale o wszystkich użytkownikach dróg. Na przestrzeni ostatnich lat liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów jest skrupulatnie ograniczana przez wspomniane systemy. Ale zastanówmy się, jak tak naprawdę działa asystent hamowania z funkcją wykrywania pieszych. 

System może wizualnie i akustycznie ostrzegać o potencjalnym ryzyku kolizji z przodu samochodu, spowodowanym przez: 

  • pojazd poprzedzający
  • pojazd przecinający tor jazdy
  • pojazd nadjeżdżający z przeciwka

Poza tym potrafi również aktywnie interweniować. Jeśli kierowca zastosuje zbyt słabe hamowanie, system może wspomóc go, zwiększając siłę hamowania w zależności od sytuacji. W przypadku braku reakcji kierowcy, Aktywny Asystent Hamowania (AAH)  może nawet samodzielnie zainicjować hamowanie awaryjne. 

Dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii czujników opartych na kamerze lub radarze system z łatwością wykrywa pieszych i rowerzystów znajdujących się z przodu pojazdu. W sytuacji, gdy istnieje bezpośrednie ryzyko potrącenia tzw. niechronionego uczestnika ruchu, system automatycznie oblicza wymaganą siłę hamowania. Celem tego jest uniknięcie ewentualnej kolizji lub zminimalizowanie jej skutków. 

Mercedes-Benz osiągnął kolejny kamień milowy w dziedzinie aktywnego bezpieczeństwa, wyposażając od 2012 roku ponad 10 milionów samochodów w system awaryjnego hamowania z wykrywaniem pieszych. 

Statystyki wypadków drogowych potwierdzają, że ryzyko dla pieszych jest jak najbardziej realne. Według analizy Komisji Europejskiej z 2020 roku, piesi stanowili jedną piątą wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w UE. 

W USA, według danych NHTSA z 2021 roku ich udział w liczbie ofiar śmiertelnych wyniósł aż 17 proc. Badanie przeprowadzone przez Instytut Ubezpieczeniowy Bezpieczeństwa Drogowego (2022) potwierdził z kolei, że pojazdy wyposażone systemy mają o 27 proc. niższe ryzyko z udziałem wypadków pieszych w porównaniu z pojazdami, które ich nie posiadają. 

Długa historia marki w zakresie wspomagania hamowania 

Pierwszy system wspomagania hamowania (BAS) Mercedes-Benz wprowadził już w 1996 roku. W celu ulepszenia go w 2005 roku, zastosowano w nim technologię radarową. Już rok później, eksperci Mercedesa połączyli udoskonalony układ kontroli odległości DISTRONIC PLUS Z asystentem hamowania BAS PLUS, co zaowocowało stworzeniem systemu PRE-SAFE Brake. Istotna funkcja wykrywania pieszych została natomiast wprowadzona w 2013 roku. Trzeba było czekać trzy lata na to, aż system awaryjnego hamowania po raz pierwszy zainstalowano jako wyposażenie standardowe. 

Od 2021 roku Aktywny Asystent Hamowania stał się standardowym elementem specyfikacji wszystkich nowych samochodów Mercedes-Benz.

 

Przeczytaj również