Dłużej żyjąca bateria w samochodzie elektrycznym. Ekspert tłumaczy, co powinniśmy zrobić

Ekspert Mercedesa tłumaczy, w jaki sposób zwiększyć żywotność baterii w samochodzie elektrycznym. Wbrew pozorom nie jest to wcale takie trudne, jak może się niektórym wydawać. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, aby bateria przetrwała dłużej?

Dłużej żyjąca bateria w samochodzie elektrycznym. Ekspert tłumaczy, co powinniśmy zrobić
Podaj dalej

Dłużej żyjąca bateria w samochodzie elektrycznym

Dla wielu osób ważne jest dbanie o baterię samochodu elektrycznego, aby utrzymać jej długą żywotność. Mówi się o tym, że baterie litowo-jonowe zużywające się w trakcie normalnej eksploatacji mogą wytrzymać nawet do 300 000 kilometrów. Istnieje szansa na wydłużenie ich trwałości – do tego potrzeba jednak sposobu. 

Zgodnie z tym co mówią eksperci na żywotność baterii samochodu elektrycznego wpływa głównie liczba cykli użytkowania. Zwracają oni jednak uwagę, że równie ważny jest również sam proces ładowania. 

Dlaczego jest takie ważne?

 „Do ładowania baterii powinniśmy podchodzić z odpowiednią wiedzą. Jedną z podstawowych porad jest ta, by unikać rozładowywania baterii do zera, a z drugiej strony nie ładować jej za każdym razem też do pełna” – mówi Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska. „Naładowana na 100% bateria jest nam potrzebna w zasadzie tylko w chwili, kiedy wyruszamy w dłuższą trasę, bo przekłada się to na zasięgi, a zużycie tej energii podczas dalekiej podróży jest też inne. W ramach jazdy po mieście czy na krótszych odcinkach powinniśmy jednak utrzymywać poziom naładowania baterii w przedziale od 20 do 80%” – dodaje ekspert.

Jeżeli chcemy zadbać o długą żywotność baterii, znacznie lepiej sprawdzą się „wolniejsze” ładowarki z prądem przemiennym AC. Ładowarki z prądem stałym DC, mimo że szybciej ładują prąd, to znacznie obciążają baterię. Dochodzi do tego też wzrost temperatury, który ma bardzo zły wpływ na ogniwa, zwiększając tempo ich degradacji. W perspektywie kilku lat użytkowania, taka metoda ładowania prowadzi do zmniejszenia pojemności baterii oraz utraty trwałości.

Dlatego też powinniśmy korzystać ładowarek popierających się na prądzie przemienny, który jest łagodniejszy dla baterii. To jednak niejedyna zaleta tego rozwiązania, ponieważ jest ono bardziej ekonomiczne pod względem wydatków. Ceny ładowania na stacji szybkiego ładowania, a podpięciem do domowej sieci potrafią różnić się nawet o ponad złotówkę za każdą kilowatogodzinę. 

Temperatura

płyn hamulcowy rodzaje czy można mieszać co ile wymiana
Obraz autorstwa DCStudio na Freepik

Utrzymywanie baterii w odpowiedniej temperaturze to bardzo ważny aspekt, gdy zależy nam na jej żywotności. Powinien pamiętać o tym każdy kierowca elektryka z baterią litowo-jonową. Na pojazdy właśnie z taką baterią negatywnie wpływają wszystkie większe zmiany temperatury takie jak letnie upały i zimowe mrozy. 

„Nowoczesne elektryki, takie jak np. model EQV, eVito czy eCitan ze stajni Mercedes-Benz, są wyposażone w odpowiednie systemy grzania i chłodzenia ogniw baterii, dbające o odpowiednie warunki pracy. Możemy jednak podejmować kroki związane z kontrolą poziomu naładowania ogniw, szczególnie w przypadku dłuższego postoju. Wtedy warto pamiętać, by pozostawić baterię naładowaną na około 50% jej pojemności, co zapewni ogniwom bezpieczeństwo. Długotrwały postój na poziomie poniżej 15%, ale również na pełnym, stuprocentowym naładowaniu, może doprowadzić do szybszej degradacji ogniw” – mówi Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska.

Kiedy powinniśmy zacząć dbać o baterię naszego samochodu? Tak naprawdę to warto zacząć już od samego początku użytkowania z naszego pojazdu. Składa się na to rozsądne ładowanie, kontrolowanie poziomu energii w baterii oraz regularne sprawdzanie stanu technicznego ogniw. Na szczęście właściciele elektryków nie są zdani sami na siebie i spokojnie możemy szukać wsparcia u producentów pojazdów elektrycznych.

„Kierowcy, którzy zdecydują się na zakup elektryka ze stajni Mercedes-Benz mogą być spokojni. Oferta gwarancyjna na baterię obejmuje 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów, a do tego profesjonalną opiekę i fachowe porady” – mówi Adam Dutkowski. „Należy też podkreślić, że rynek e-mobility bardzo intensywnie się rozwija, a cała branża pracuje nad jeszcze lepszą jakością i trwałością baterii elektrycznych. Przyszłość dla właścicieli elektryków rysuje się w prawdziwie zielonych barwach” – dodaje ekspert.

Przeczytaj również