Baterie sercem elektrycznego pojazdu
Bardzo istotne jest dokładne poznanie własnego pojazdu, zrozumienie tego jak on działa, aby wykorzystywać go jak najlepiej. Niestety wielu użytkowników nie wie zbyt wiele o sercu ich elektrycznego samochodu, którym jest bateria. Dlatego właśnie Seat odpowiada na pięć najczęściej zadawanych pytań.
Popularne pytania
Z czego wykonane są baterie?
Grupa Volkswagen stosuje technologię opartą na litowo-jonowym połączeniu z ogniwami bazującymi na niklu, manganie i kobalcie. Są to minimalne jednostki magazynu energii ułatwiające ładowanie.
,,Ogniwa są pogrupowane w moduły i ułożone w pakiety, które wraz z elektroniką sterującą, układem chłodzenia i obudowami tworzą kompletny akumulator gotowy do montażu w pojeździe’’ – wyjaśnia Francesc Sabaté, szef Centrum Testowego Energii Seat .S.A.
Czym różni się bateria elektryczna od hybrydowej?
W przypadku baterii elektrycznej musi ona mieć większą pojemność niż hybryda, aby pojazd przebył tę samą odległość. Wiąże się to ze zdolnością do magazynowania energii i faktem, że w elektryku nie ma silnika spalinowego. Oznacza to, że bateria elektryczna potrzebuje więcej ogniw.
,,Bateria hybrydy ma około 100 ogniw, podczas gdy akumulator pojazdu elektrycznego posiada ich około 300’’ – dodaje Sabaté.
Jak długo może posłużyć bateria?
Na długość życia baterii wpływa wiele czynników m.in. częstotliwość użytkowania, temperatury oraz ilość cykli ładowania.
,,W przypadku naszych pojazdów możemy zapewnić minimum 160 000 kilometrów lub 8 lat gwarantowanej żywotności dzięki intensywnym testom, którym poddajemy akumulatory. Testy obejmują ekstremalne warunki klimatyczne i tryby użytkowania, które nieustannie doprowadzają akumulatory do granic ich możliwości’’ – tłumaczy inżynier Seat S.A.
W jaki sposób można przedłużyć życie baterii?
Ważne jest to, aby utrzymać samochód w jak najlepszym stanie. Zaleca się zmniejszać jak najbardziej ilość szybkich ładowań, ponieważ zapobiega to nadmiernemu nagrzewaniu się akumulatora.
,,Utrzymywanie poziomu naładowania między 40% a 80% pomaga również wydłużyć żywotność akumulatora poza minimalne kryteria gwarancyjne’’ – dodaje Francesc.
Jest taka możliwość, aby bateria miała drugie życie?
Po osiągnięciu przez pojazd elektryczny 160 000 km przebiegu lub 8 lat eksploatacji, akumulator dalej działa do około 80% swojej pojemności. Idzie za tym zmniejszenie się zasięgu po pełnym naładowaniu.
,,Nie oznacza to jednak, że bateria nie jest już przydatna, ponieważ ta 80% pojemności może być wykorzystywana w innych zastosowaniach, które wymagają mniej energii, takich jak statyczne magazynowanie energii. Ta nowa funkcja zapewnia, że pojedyncza bateria może być ponownie użyta, aby przedłużyć jej żywotność’’ – podsumowuje Francesc Sabaté.