Liczba rodzajów opon samochodowych na rynku jest właściwie nieskończona. Poszczególne produkty różnią się od siebie parametrami, rozmiarem, nośnością, maksymalnym obciążeniem, czy indeksem prędkości. Swoje spersonalizowane oznaczenia mają także poszczególni producenci opon, a także samochodów.
Na zewnętrznej stronie opony znajdziemy oznaczenia, na które często nie zwracamy nawet uwagi. Warto jednak wiedzieć, jakie znaczenie kryje za sobą każdy z symboli. Szczególnie w sytuacji, w której planujemy zakup nowych gum. Warto zadbać o to, by wybrać odpowiednią oponę nie tylko ze względu na jej właściwą eksploatację, ale przede wszystkim dbając o bezpieczeństwo nasze i pasażerów.
Rozmiar… ma znaczenie!
W przypadku każdego modelu samochodu producent zaleca konkretny rozmiar opony. Dane te najczęściej umieszczane są na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapie wlewu paliwa lub po prostu w instrukcji obsługi samochodu.
Informacje o rozmiarze opony znajdziemy na jej boku. Odpowiedzialny za nią jest przykładowy ciąg cyfr – 245/35 R18 91V.
Pierwsze trzy cyfry (245) odpowiadają za szerokość opony wyrażoną w milimetrach. Liczba wskazuje rozmiar opony zamontowanej na felgę i wypełnionej powietrzem o zaleconym ciśnieniu. Kolejne dwie (35) cyfry to procent oznaczający stosunek wysokości boku do jej szerokości. Określamy ją mianem profilu opony, który najłatwiej wyliczyć mnożąc szerokość przez procent (245 mm x 35% = 134,75 mm). Litera „R” najczęściej występująca w tym zestawieniu oznacza ni mniej ni więcej, jak radialną konstrukcję opony, która oferowana jest w 99% produktów dostępnych na rynku. Tuż po niej pojawia się cyfra (18) oznaczająca średnicę osadzenia – rozmiar felgi wyrażony w calach.
W następnej kolejności na naszej oponie znajdzie się informacja dotycząca indeksu nośności (load index – LI). Wartość ta wskazuje maksymalne obciążenie przy zalecanym poziomie ciśnienia. Liczba, która widnieje na naszej oponie nie jest jednak równoznaczna z masą, a do jej odczytania konieczna będzie poniższa tabelka.
Indeks nośności:
Indeks prędkości:Ostatnim bardzo ważnym parametrem jest indeks prędkości, który niesie za sobą tą samą informację, co indeks nośności, tylko względem maksymalnej prędkości, a nie obciążenia. Również w tym przypadku nie obędzie się bez tabelki.
SI (indeks prędkości) | Dopuszczalna prędkość w km/h |
A1 | 5 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
VR | do 210 |
ZR | do 240 |
To dopiero początek
Główne i najważniejsze oznaczenia opony już za nami. Dla konkretnych produktów przewidziano jednak kolejne symbole, takie jak ogumienie całoroczne, kody dotyczące produkcji, symbole homologacji, czy kod fabryki, która wyprodukowała oponę.
Na oponie zimowej lub całorocznej znajdziemy liter M+S (Mud and Snow, błoto i śnieg). Na tego typu oponie najczęściej pojawi się obok symbol górskiego szczytu i płatek śniegu (3PMSF – Three-Peak Mountain Snowflake), co oznacza, że nasza opona nadaje się również do jazdy po zaśnieżonej drodze.
Opony stworzone we współpracy z producentem:
Oznaczenie | Producent |
K1, K2 | Ferrari |
C1 | Chrysler Viper |
N0, N1, N2… | Porsche (też VW Touareg) |
BMW M | BMW |
MO1 | Mercedes AMG |
RO1 | Audi Quattro |
* | BMW, Mini |
MO | Mercedes |
AO | Audi |
VO | Volkswagen |
G1 | różni producenci, np. Renault, Mercedes |
A | Toyota |
Opony Run Flat każdego z producentów:
Oznaczenie | Producent |
RFT | Bridgestone |
SSR, CSR | Continental |
DSST | Dunlop |
RDT | Firestone |
EMT, ROF | Goodyear |
ZP | Michelin |
RFT | Pirelli |
Run Flat | Yokohama |