Oto nowy Ford Fiesta R5. Najmocniejsza rajdówka tej klasy w historii. Autorem 28-latek

Oto nowy Ford Fiesta R5. Najmocniejsza rajdówka tej klasy w historii. Autorem 28-latek

326 interakcji

Podaj dalej

M-Sport wraz z Fordem zaprezentowali najnowszą ewolucję rajdowej Fiesty R5. Będzie to pierwsze w historii auto klasy R5 dysponujące oficjalną mocą 295 KM.

Auto ma stanowić poważną konkurencję dla Skody Fabii R5 Evo (mocy nie podano, ale ta wartość miała wzrosnąć od poprzednich 279 KM). Samochód powstał na bazie nowego Forda Fiesty ST-Line, produkowanego w Kolonii.

Najmocniejsza R5-tka w historii

Silnik 1.6 turbo z 32-milimetrową zwężką, oprócz przełomowej mocy 295 KM, zapewnia 475 Nm maksymalnego momentu obrotowego (to także rekordowy parametr) już przy 4000 obr./min. Sadev dostarczył nową, pięciostopniową skrzynię sekwencyjną. Zastosowano nowe wspomaganie kierownicy oraz przekładnię. Skuteczne hamowanie mają zapewnić kute, 4-tłoczkowe zaciski Brembo.

W kompletnie nowym zawieszeniu z kolumnami McPhersona wykorzystano przeprojektowane amortyzatory Reigera z regulacją w trzech zakresach. Obudowy amortyzatorów wykonano z aluminium dla zmniejszenia ich wagi. Podwozie homologowano z nową geometrią, zapewniającą lepszą trakcję i stabilność.

Stawiają na młodych

Prace rozwojowe trwały od stycznia 2018 r. Projekt powierzono młodemu inżynierowi, Bernardo Fernandesowi. 28-latek ma już jednak na koncie doprowadzenie do tytułu rajdowego mistrza świata Sebastiena Ogiera w Fordzie Fiesta WRC. W 2017 r. był inżynierem Francuza.

Pora na głęboką wodę

Nowy Ford Fiesta R5 ma otrzymać homologację 1 lipca 2019 r. Przed tym terminem pierwszy raz publicznie zaprezentuje ją Eric Camilli jako „zerówka” w belgijskim klasyku Ypres Rally.

Pierwszym oficjalnym występem o stawkę ma być Rajd Finlandii (1-4 sierpnia). Prezentacji dokona kierowca M-Sport Forda, Gus Greensmith (w WRC 2 Pro) oraz junior Toyoty, Takamoto Katsuta (w WRC 2).

Dane techniczne

Silnik: Rozwinięty przez M-Sport 1.6 Turbo z bezpośrednim wtryskiem i 32 mm zwężką na turbinie (zgodna z wymogami FIA)
Moc: 295 KM przy 4000 obr./min.
Moment: 475 Nm przy 4000 obr./min.
Skrzynia biegów: Sadev 5-stopniowa, sekwencyjna, dedykowana do przedniego i tylnego dyferencjału Sadev, rozłączanie sprzęgła hamulcem ręcznym
Zawieszenie: Kolumny McPhersona z przodu i z tyłu regulowanymi w 3 zakresach amortyzatorami Reigera z aluminiowymi obudowami. Opcjonalny przedni i tylny stabilizator
Układ kierowniczy: Wspomagana hydraulicznie przekładnia zębatkowa
Hamulce: Kute, 4-tłoczkowe zaciski Brembo z przodu i z tyłu. Wewnętrznie wentylowane tarcze 300 x 32 mm (szuter) lub 355 x 32 mm (asfalt). Pedal box Brembo robiony na zamówienie
Obręcze: 7 x 15” (szuter), 8 x 18” (asfalt)
Nadwozie: Klatka bezpieczeństwa projektu M-Sport, poszerzenia nadwozia, wzmocnione mocowania zawieszenia
Elektronika: Life Racing F88 ECU
Układ paliwowy: Bezpieczny zbiornik ATL 80 litrów
Wymiary: Długość 4065 mm, szerokość 1820 mm, waga 1230 kg

 

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News