Na zaproszenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie pojawili się czołowi polscy kierowcy wyczynowi, działacze oraz przedstawiciele firm, wspierających rozwój polskiego motorsportu. Od lat wspierany przez grupę Lotos, Kajetan Kajetanowicz przedstawiał Andrzejowi Dudzie m.in. ścieżkę swojej kariery oraz wyzwania z jakimi musiał zmierzyć się w drodze po zdobyty trzykrotnie tytuł rajdowego mistrza Europy, a ostatnio wywalczenia drugiego miejsca w mistrzostwach WRC 2.
https://www.facebook.com/KajetanKajetanowicz/photos/a.159476840752259/2983878844978697
Uwagi dotyczące polskiego świata sportów motorowych przedstawił także wieloletni członek Orlen Team, Kuba Przygoński. Zdobywca Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych oraz czwarty kierowca samochodowej stawki Rajdu Dakar zobrazował Prezydentowi RP realia tego sportu, a uwagi męskich przedstawicieli motorsportu mogły zostać skonfrontowane z żeńskim punktem widzenia. Zaproszenie do Pałacu Prezydenckiego przyjęły bowiem uczestniczka pierwszego sezonu W Series, Gosia Rdest oraz kandydująca wcześniej do niej Natalia Kowalska, która w ostatnich latach mocno poświęciła się szkoleniu młodzieży w kartingu.
Rozwój młodych talentów był zresztą jednym z przewodnich tematów spotkania. Zwracano uwagę na konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury oraz zewnętrznego wsparcia dla Polskiego Związku Motorowego oraz automobilklubów, które mogłyby odegrać kluczową rolę w opracowaniu i przeprowadzeniu skutecznego programu dla najmłodszych. W kierunku szeroko pojętej młodzieży wysunięto także sugestię lepszej edukacji motoryzacyjnej, z naciskiem na nowe technologie.
Elektromobilna rewolucja
To bowiem elektromobilność będzie stanowić przyszłość komunikacyjną, jak i motorsportową. Obecnie najwięksi producenci na świecie inwestycją coraz więcej w mistrzostwa oparte na rywalizacji pojazdami napędzanymi elektrycznie, czego najlepszym przykładem jest sukces Formuły E. Z kolei polskie firmy już dziś bywają głównymi poddostawcami czołowych firm z tego sektora, choć równie dobrze to w naszym kraju mogłaby powstać duża instytucja działająca w branży elektromobilności. Przekonywano, iż jest to właściwy moment na to, aby przedstawiciele motorsportu i państwa współpracowali w zakresie tytułowej „technologii przyszłości”.
Bliskie związki między motorsportem a gospodarką oraz możliwości jak je wykorzystać przedstawiał m.in. Janusz Gładysz, prezes Volkswagen Racing Polska i zwolennik tego rodzaju debat. To właśnie z jego inicjatywy przed laty w naszym kraju organizowane były pożyteczne puchary markowe (Volkswagen Golf Cup oraz Volkswagen Castrol Cup – przyp. red.), które pozwoliły rozwinąć skrzydła wielu zawodnikom. Między innymi tego typu przedsięwzięcia były przykładem jak w praktyce skutecznie wpływać na rozwój sportów motorowych, które na najniższych szczeblach bardzo potrzebują markowych pucharów, w których nie liczy się budżet, a głównie talent kierowcy.
Rajd Polski znowu w WRC?
Obecny na spotkaniu prezes Polskiego Związku Motorowego, Michał Sikora przedstawił Andrzejowi Dudzie głębokie tradycje naszego kraju w tej dyscyplinie. Zwrócił m.in. uwagę na historię Rajdu Polski, drugiego najstarszego rajdu na świecie, który zapewne przy większym wsparciu państwa mógłby powrócić nawet do WRC. Z kolei prezes Automobilklubu Wielkopolski, Bartosz Bieliński miał okazję wyjaśnić, z jakimi wyzwaniami mierzy się Tor Poznań, który przez specyficzny stan prawny oraz protesty w sprawie generowanego hałasu, ma zablokowany szereg inwestycji.
Pierwsze spotkanie z serii „Technologie przyszłości, pt. Motorsport kołem zamachowym gospodarki i szansą rozwoju dla młodzieży” przedstawiło zarys obecnej sytuacji. W przyszłym roku planowane jest kolejne z wielu spotkań, które finalnie mają doprowadzić do podniesienia poziomu Polski w obszarze motorsportu, motoryzacji i elektromobilności z naciskiem na jednoczesne wspieranie młodzieży w tych dziedzinach.