Zielone inwestycje w polskiej fabryce
Rozpoczęcie produkcji Alfy Romeo Junior to nie tylko ważne wydarzenie z punktu widzenia rynku motoryzacyjnego. To także istotne wydarzenie dla polskiego przemysłu, który dzięki niedawnej przebudowie zakładu w Tychach może produkować coraz więcej modeli samochodów o najnowocześniejszych technologiach. Warto przypomnieć, że w fabryce Stellantis na Śląsku produkowany jest też m.in. elektryczny Jeep Avenger.
Tyski zakład jest objętym polityką Dare Forward 2030, czyli inwestycji Stellantis pod kątem niższego zużycia energii i emisji CO2. Jednym z pierwszych zrealizowanych projektów jest nowa instalacja do produkcji sprężonego powietrza i chłodzenia, która uniezależniła zakład w zakresie dostaw ciepła na potrzeby procesu produkcyjnego. Kolejnym istotnym elementem trwającej w zakładzie transformacji jest wymiana sieci ciepłowniczej na nową, najwyższej klasy i w pełni zautomatyzowaną, która będzie produkować „zielone” ciepło z wykorzystaniem biomasy zamiast węgla i gazu.
Tomasz Gębka, dyrektor fabryki w Tychach: „Uruchomienie produkcji Alfy Romeo Junior, w wersjach Elettrica i Ibrida, to zwieńczenie naszego najważniejszego projektu zrealizowanego w ostatnich latach – modernizacji linii produkcyjnych i stworzenia zrównoważonego modelu biznesowego. Zakład w Tychach stał się w ten sposób producentem pojazdów nisko- i zeroemisyjnych oraz włączył się w realizację planu strategicznego Stellantis Dare Forward 2030, dzięki któremu Stellantis staje się liderem w swojej branży w dziedzinie łagodzenia zmian klimatycznych. Rolą naszego zakładu jest zapewnienie najwyższych standardów jakości produkcji, tak aby Alfa Romeo Junior była niezawodnym modelem oferującym najlepsze wrażenia z jazdy”.
Ile kosztuje Alfa Romeo Junior?
Warto pamiętać, że Alfa Romeo Junior pierwotnie miała nazywać się Milano. Jednak osadzenie produkcji w Polsce doprowadziło do skandalu, w wyniku którego producent musiał zmienić włoskobrzmiącą nazwę na inną. SUV z polskiej fabryki początkowo będzie dostępny w hybrydowej wersji (miękka hybryda MHEV) z napędem na przednią oś. Od przyszłego roku odmiana Ibrida zyska opcjonalny napęd na 4 koła Q4 z elektronicznie zarządzą tylną osią. Ceny 136-konnej wersji hybrydowej zaczynają się od 129 600 zł. Odmian Elettrica kosztuje od 173 200 zł (moc 156 KM, zasięg 400 km), a sportowej wersji Elettrica Veloce (dostępnej najwcześniej w grudniu) od 215 200 zł.
SUV produkowany w polskiej fabryce będzie mieć na pokładzie sporo nowych technologii. Nie chodzi tylko o zelektryfikowany napęd. Producent będzie mógł go aktualizować bezprzewodowo dzięki technologii OTA (over the air). Ciekawą innowację jest integracja wirtualnego asystenta Hey Alfa z Chatem GPT, czyli jednym z najsłynniejszych rozwiązań w dziedzinie sztucznej inteligencji. Samochodem częściowo będzie można zarządzać z poziomu aplikacji smartfonowej.