Fabryka Stellantis w Gliwicach nie może narzekać na brak zamówień. Produkowany tam Fiat Ducato jest kupowany nie tylko przez firmy, ale i osoby fizyczne. W Niemczech to jeden z najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych. Nie brakuje tam bowiem firm wyspecjalizowanych w tuningu dostawczaków, które przerabiane są na pełnoprawne kampery. Za naszą zachodnią to wielki biznes, który coraz bardziej podoba się także w Polsce.

Fiaty i marki przerabiające Fiaty królują
Z najnowszych danych PZPM wynika, że w pierwszym półroczu Polacy sprowadzili 1 881 używanych samochodów kempingowych. To aż o 21 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Rejestracja używanego auta z zagranicy do celów kempingowych najczęściej wydawana jest na samochody marki Fiat. W pierwszym półroczu naliczono 584 szt., czyli o 7,9 proc. więcej niż po 6 miesiącach 2024 r. To przede wszystkim masowo przerabiane przez Niemców Fiaty Ducato.

32,1-procentowy skok odnotowano w przypadku kempingowych Volkswagenów (np. California). Od stycznia do czerwca 2025 r. takich używek przybyło 173 szt. Podium kompletują kempingowe Fordy (głównie Transity), dla których wydano 115 dowodów (+7,5 proc.). Kampery innych producentów także są na plusie i to sporym. Na czwarte miejsce awansował Peugeot (87 szt., +38,1 proc.), wyprzedzając Mercedesa (82 szt., +10,8 proc.).

Aż o 80,6 proc. w imporcie urosła niemiecka marka Capron (56 szt.), która ma gotowe zabudowy pod kampervany czy motorhome’y (marki Carado i Sunlight). Ich realizacje prześcignęły dotychczas popularniejsze konkurencyjnego brandu Hymer (55 szt.), Citroena (4 szt.), Dethleffsa (52 szt., +160 proc.) i Buerstnera (51 szt.).

Skąd sprowadzamy najwięcej samochodów kempingowych?
Najnowsze dane za pierwsze półrocze wskazują, że najpopularniejszym źródłem importu kamperów są Niemcy. W pierwszym półroczu ściągnęliśmy niemal tysiąc (974 szt.) takich pojazdów. To wzrost o prawie połowę (48,9 proc.). Druga pod względem popularności jest Francja (246 szt.), choć to źródło odnotowało spadek o -14 proc. Podium uzupełnia Holandia (159 szt.), a kampery odkupujemy też często ze Szwecji (105 st.) i Szwajcarii (90 szt.).