Klienci instytucjonalni to najcenniejsza grupa nabywców nowych samochodów osobowych. Dlaczego? Jest ich najwięcej i w 2024 r. stanowili ok. 70 proc. kupujących. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że od stycznia do grudnia zeszłego roku na firmę zarejestrowano 376 432 osobówki.
SUV-y poza modelowym podium
Najpopularniejsza we flotach Toyota Corolla miała 25 172 rejestracje, co stanowi 85 proc. jej ogólnej liczby rejestracji (29 487). Drugim najczęstszym wyborem nowego samochodu osobowego na fakturę była Skoda Octavia. Dla tego modelu wydano 16 141 nowych dowodów rejestracyjnych. Podium skompletowała Toyota Yaris z liczbą 9 046 rejestracji na firmę.
Na czwartym miejscu mamy najpopularniejszego SUV-a we flotach, którym był Hyundai Tucson (8 643 szt.). Koreański model wyraźnie przebił wynik Toyoty C-HR (6 24 szt.) czy Skody Superb (7 360 szt.). Faktury VAT z NIP-em częściej wystawiano na Toyoty RAV4 (6 888 szt.) niż na Toyoty Yaris Cross (6 658). W dziesiątce najpopularniejszych modeli flotowych znalazły się jeszcze Kia Sportage (6 132) i Mercedes-Benz Klasa GLC (5 742 – łączony wynik nadwozi SUV + Coupe).
Zestawienie drugiej dziesiątki otwierają Cupra Formentor (5 568) i Ford Focus (5 391). Ponad 5 tys. rejestracji na firmę miało jeszcze Volvo XC60 (5 041), czyli modelowy bestseller klasy premium. Instytucje zarejestrowały też sporo egzemplarzy Skody Kodiaq (4 773), Dacii Duster (4 651) czy Skody Scala (4 497). Zbliżoną liczbę chętnych miały Kia Ceed (4 309), Hyundai i30 (4 230) i Skoda Fabia (4 157). Top 20 uzupełnił Volkswagen Tiguan (4 125).
Samochód firmowy to najczęściej Toyota
Toyota była zdecydowanie najpopularniejszą marką wśród rejestracji nowych aut osobowych na firmę. Salony japońskiej marki musiały wystawić co najmniej 68 714 faktur na różne podmioty gospodarcze. Drugi najlepszy wynik należał do Skody (43 404). Natomiast o trzecie miejsce biły się aż 4 marki. Ostatecznie na podium znów trafił Volkswagen (25 166), który nieznacznie wyprzedził Mercedesa (24 530), Audi (24 251) i BMW (24 231).
W koreańskim pojedynku o siódmą lokatę Hyundai (19 624) okazał się lepszy od Kia (16 826). Do czołowej dziesiątki rankingu rejestracji przez firmy trafiły też Renault (13 166) i Volvo (11 949). Najmniej do Top 10 zabrakło Fordowi (10 869) i Lexusowi (10 480).
Najmocniejsze czterocyfrowe wyniki w 2024 r. w tej grupie klientów należały do marek Dacia (9 073), Cupra (8 340) i Peugeot (8 136). Firmy częściej wybierały Mazdę (7 281) niż Nissana (6 400). W grupie Stellantis obok Peugeota najchętniej firmy sięgały po Ople (6 315) i Citroeny (5 059). Pierwszą dwudziestkę rejestracji firmowych drugi rok z rzędu zamyka Tesla (3 658).